woensdag, februari 08, 2006

Over de Matrix Oer de Matrix

De idee achter de Matrix is gebaseerd op het gnosticisme en in iets mindere mate het boeddhisme. Een kenmerkende overeenkomst tussen de thematiek van de Matrix en het denken binnen het boeddhisme is het bestaan van een echte (goddellijke) en een schijnwereld (Maya). Zoals een slaper zijn droom beleeft, zo bestaat het aardse leven in het goddelijke. De naam Morpheus (in de Griekse mythologie de god van onze dromen) is dan ook niet toevallig gekozen

Een van de centrale ideeën uit het boeddhisme,waar veel van de filosofische oorsprong van de vechtkunsten te vinden is,is dat de wereld waarin wij leven een subjectieve,door tijd en plaats bepaalde werkelijkheid vormt.Het is immers ''onze'' opvatting van tijd en plaats en die is per definitie subjectief.Boeddhisten duiden het zelfs aan als een schijnwereld.Het''ware'' leven is hier niet aanwezig en om daar inzicht in te krijgen is het zinvol om zich vertrouwd te maken met de dood.En dus het beoefenen van het ''loslaten''.Dit principe ,het loslaten van alles wat ons bindt, vinden we terug bij alle vechtsporten.Zich volmaakt voegen naar de dingen zoals ze zijn.Als ik bijvoorbeeld voor ik reageer op een aanval,eerst nog even moet bedenken dat de persoon tegenover mij mijn vijand is,heeft een budo meester eens gezegd ,ben ik te laat met mijn reactie.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens Plato zou kennis een anamnese zijn, een herkenning van wat zich al in de ziel bevindt. In de Phaidros vergelijkt hij de ziel met een wagenmenner op een wagen met 2 vurige paarden, waarvan de ene een volbloed is en de andere een lompe knol. Als het aan de menner lag, zou hij de paarden altijd zo hoog mogelijk leiden: hij zou hen laten wieden in de Vlakte van de Waarheid samen met de paarden van de goden. Hij slaagt daar alleen niet altijd in: soms zet de knol koers naar beneden en slaagt het goede paard er niet in de gewenste hoogte te houden. Dan hecht de ziel zich aan het eerste lichaam dat hij tegenkomt en geeft dat leven: het lichaam als tijdelijke behuizing van de ziel. Bij elke dood stijgt of daalt hij in de hiërarchie van levens al naar gelang het ene of het andere paard de overhand krijgt.

Anoniem zei

Beste anonymous, uw reactie verscheen juist op het moment, dat ik de tekst wisselde, een foutje namelijk van mijn kant, maar dat maakt uw reactie niet minder waardevol. Het doet hindoeistisch aan of maak ik hier een denkfout?In zekere past het ook bij het nieuwe artikel . De Vlakte van de Waarheid als de echte wereld.

Anoniem zei

Ja, beste doarmer, je kunt de wereld waarin wij leven zien als een film waarin wij zelf meespelen. Bekijken kunnen we die alleen vanuit de denkbare wereld, of zo u wilt: de echte wereld. De Matrix gaat een stap verder: de film die we bekijken is niet langer "real life", maar met opzet geconstrueerd. Alsof we met de auto door Madurodam rijden en de wereld daarbuiten als onecht ervaren.