zondag, mei 14, 2006

Enkele lokalen


De bovenste foto: Een voorbeeld van een zogenaamd "lokaal van juffrouw T." (vroeg 20ste eeuws) . Het was vooral op katholieke scholen in het Oosten van het land gebruikelijk een juffrouw T. in dienst te hebben, de rijkere scholen hadden er vaak zelfs twee. Deze juffrouwen T. werden speciaal uit Friesland geimporteerd, voorzien van een keurmerk. Opvallend aan deze juffrouwen was met name "het juffouw T. mantelpakje", dit mantelpakje was kanariegeel en het bijbehorende rokje heel kort. Over de oorsprong van deze kleding gaan allerlei theorien de ronde. Waarschijnlijk heeft het te maken met oud-heidense vruchtbaarheidsgebruiken uit voorchristelijke tijd.
De onderste foto: Een van de weinige behouden gebleven "melklokalen" In dergelijke ruimtes werd vroeger melk verstrekt en gedronken. Let ook op de zogenaamde "melkbuitentrap". De leerlingen liepen via deze trap met hun melk naar boven en terwijl ze de melktrap bestegen werden de "melkliederen" gezongen. Enkele jaren is er een boekje met een verzameling van deze liederen bij de uitgeverij "De Achterhook" in Eibergen verschenen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Schwarze Milch der Frühe wir trinken sie abends
wir trinken sie mittags und morgens wir trinken sie nachts
wir trinken und trinken
wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng
Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt
der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland dein goldenes Haar Margarete
er schreibt es und tritt vor das Haus und es blitzen die Sterne er pfeift seine Rüden herbei
er pfeift seine Juden hervor läßt schaufeln ein Grab in der Erde
er befiehlt uns spielt auf nun zum Tanz

Anoniem zei

Meester Dr. Oetker, uit welk 'melkliederen'boek komt uw geplaatste -niet te plaatsen- lied?

Anoniem zei

Todesfuge

Anoniem zei

Umsgelieks kiek ik wal'ns op dizzen weplogg. Noe za'kke datte denn Friez'e, D, in zie'ne kop hef'ehaa'lt dat ze in Eibargen dee jaa mangs bie Oaveriessel hört alles wet oaver melklieder in'ne Achterhook.
Noa i'kan oe zegg'n da ze doar wal ne letzten will'en appel hebt(da was vaoavnd oppe joernae) moar zew wet doar niks van melklieder dee die skoolblagen op den katholieke St Jozef skole vroger songn.
Enne, enen Fries is'n annenn neet. Ie zult nie geleuv'n moar die Achterhookse melklieder wernen too'n anneleert deeu die juffrouw T., joajoa, oet Friesland.

Anoniem zei

Leave ex-Grolse, u schrijft "enen Fries is'n anenn neet", maar in de Wâldsang (het lied van de Woudfriezen) zingt men “altyd deselde, hwer’t men se sjocht, sljocht binn’s en rjocht”.Ik neem dus aan dat die juffrouw T. een Kleifriezin was, die na een ongelukkige liefde uit Friesland is weggetrokken en gekozen heeft voor een eenzaam bestaan in de verre Achterhoek, waar zij een kamer huurde bij een weduwe, die aldaar een dropwinkel had en met wie zij toch wel regelmatig woordenwisselingen had, omdat ook deze weduwe haar eigen onverwerkte problemen had en dat de "schoolblagen" hiervan weinig merkten, omdat juffrouw T. voor de klas een rol speelde, waar zij slechts af en toe uitviel en dat vooral op de dagen dat het zoveel jaar geleden was dat haar ex-geliefde haar verlaten had om zijn geluk te beproeven in De Verenigde Staten of Canada.