De manie van de moralisten eist niet de controle over de passies maar de uitroeiing ervan. Zij komen steeds tot dezelfde conclusie: enkel de ontkrachte mens is de goede mens.
Nietzsche, Der Antichrist
De vergeestelijking van de zinnelijkheid heet liefde; zij betekent een grote triomf over het christendom.
Nietzsche, Afgodenschemer (Götzendämmerung)
In de filosofie worden “rede” en “passie” vaak tegenover elkaar gezet. De “passie” wordt dan als negatief gezien, iets wat hoe dan ook vermeden moet worden. Afstandelijkheid , apatheia, is het ideaal. Zo niet voor de filosoof Nietzsche, voor hem is de tegenstelling er niet en misschien dat hij zelfs “de passie” boven de “rede” stelt. Nietzsche vond ook het lichaam belangrijk en hij spreekt spottend over de christelijke “ Leibsverächter”. Voor hem bestaat het leven niet uit ontzegging (waarom zou je dat doen?) en nederig zijn, dit zijn oude slavengewoontes, maar uit passie en uitbundigheid. Niet voor niets heet één van zijn werken “ Die fröhliche Wissenschaft”, waarin hij een gepassioneerd leven verdedigt, waarin men niet schenkt uit medelijden, maar uit overvloed, waarin men niet bang is voor emoties, maar ze juist als kracht ervaart.
Als je op je zwaard vertrouwt, hoef je geen schild mee te dragen.
Nietzsche, Der Antichrist
De vergeestelijking van de zinnelijkheid heet liefde; zij betekent een grote triomf over het christendom.
Nietzsche, Afgodenschemer (Götzendämmerung)
In de filosofie worden “rede” en “passie” vaak tegenover elkaar gezet. De “passie” wordt dan als negatief gezien, iets wat hoe dan ook vermeden moet worden. Afstandelijkheid , apatheia, is het ideaal. Zo niet voor de filosoof Nietzsche, voor hem is de tegenstelling er niet en misschien dat hij zelfs “de passie” boven de “rede” stelt. Nietzsche vond ook het lichaam belangrijk en hij spreekt spottend over de christelijke “ Leibsverächter”. Voor hem bestaat het leven niet uit ontzegging (waarom zou je dat doen?) en nederig zijn, dit zijn oude slavengewoontes, maar uit passie en uitbundigheid. Niet voor niets heet één van zijn werken “ Die fröhliche Wissenschaft”, waarin hij een gepassioneerd leven verdedigt, waarin men niet schenkt uit medelijden, maar uit overvloed, waarin men niet bang is voor emoties, maar ze juist als kracht ervaart.
Als je op je zwaard vertrouwt, hoef je geen schild mee te dragen.
Uitspraak van Doarmer op een congres van visboeren
9 opmerkingen:
PLATO: Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter.
Dr.Oetker, u bent terug! Hoe was uw gesprek met de H.Vader?
Over 'kracht van emoties'gesproken. Nog krachtiger zou zijn 'emoasjes' te vervangen door 'gefoel'? Gevoel heeft iets doorleefds en emoties iets grilligs.
Mevr.Toonder u heeft gelijk emoties hebben iets grilligs, iets ontvlambaars, maar Nietzsche vindt dat niet negatief. In zijn laatste werk "Ecce Homo " (=zie de mens) zegt hij over zichzelf" Ik ben dynamiet". Volgens hem komen juist uit die emoties de grote dingen, de dingen waar het om gaat, voort.
L'amore cristiano spinge alla denuncia, alla proposta e all'impegno di progettazione culturale e sociale, ad una fattiva operosità, che sprona tutti coloro che hanno sinceramente a cuore la sorte dell'uomo ad offrire il proprio contributo.
Dr.Oetker, ik lees dat de H.Vader een grote indruk op u gemaakt heeft
Grote Doarmer:
een citaat:
"Laß dich deine Lektüren nicht beherrschen, sondern herrsche über sie."
- G.C. Lichtenberg -
de meer serieuze kant(!)van onze doarmer verdient ook een treffend citaat:
van Paul van Ostaijen
"Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
en
dag visserke-vis met de pet
pet en pijp
van het visserke-vis
goeiendag
Daa-ag vis
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn".
Waarde Zeno dit gedicht van Paul van Ostaijen raakt het hart van elke visboer.
Een reactie posten