Volgens de al eerder geciteerde filosoof Leibniz (1646- 1716) heeft God de best mogelijke wereld geschapen. Voltaire heeft deze opvatting belachelijke gemaakt in zijn werk Candide, maar dat is niet helemaal fair t.o.v. Leibniz, want deze heeft beslist niet gezegd, dat de wereld perfect is, maar alleen de bestmogelijke, elke andere schepping zou slechter geweest zijn. De kwantummechanica is het hier niet mee eens, iedere mogelijkheid wordt verwerkelijkt in een nieuw parallel universum . Maar goed, Leibniz onderscheidt in deze beste van alle mogelijke scheppingen drie soorten kwaad:
Het metafysisch kwaad, dit hoort bij de schepping, het geschapene is niet volmaakt, anders zou het gelijk zijn aan de Schepper.
Het fysisch kwaad (bijvoorbeeld leed). Dit kwaad kan nuttig zijn.
Het morele kwaad , dit is de zonde. God wil dit kwaad niet, maar laat het toe. Een mens moet per slot van rekening wel iets te kiezen hebben.
Het metafysisch kwaad, dit hoort bij de schepping, het geschapene is niet volmaakt, anders zou het gelijk zijn aan de Schepper.
Het fysisch kwaad (bijvoorbeeld leed). Dit kwaad kan nuttig zijn.
Het morele kwaad , dit is de zonde. God wil dit kwaad niet, maar laat het toe. Een mens moet per slot van rekening wel iets te kiezen hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten