Een interessante theorie over de dood van Bonifatius. Was het wel moord of was het een gerechtelijk oordeel? Bonifatius had namelijk zonder vergunning eikenbomen laten omhakken en aangezien natuurbescherming bij de Friezen er al vroeg inzat, kan men zich voorstellen, dat er opgetreden moest worden. Het volgende las Doarmer in Wikipedia:
Ten tijde van de vroege middeleeuwen was er een vorm van rechtspraak in Frisia Magna, die Kestigia heette. Zij was het fundament van een eeuwenlange vrede. Bonifatius kan zijn verzocht op een Kestigia te verschijnen om zich te verantwoorden voor zijn vernielingen. Het niet verschijnen op een vroeg middeleeuws "gerecht" stond gelijk aan het bekennen van schuld. De Frieslanden waren een "land zonder een heer", er was dus geen "heer" die kon bepalen wat er met Bonifatius moest gebeuren. Volgens de Friese wetten, zoals we die kennen uit de Lex Frisionum, stond tempelschenners en de aantasters van heiligdommen de doodstraf te wachten. Bonifatius had zich dertig jaar tevoren schuldig gemaakt aan het omhakken van heilige bomen (heiligschennis dus volgens het Germaanse recht), zodat hij volgens de Friezen nog altijd strafbaar was. Het Germaanse recht voorzag althans voor tempelschenners een uiterst wrede straf. De Lex Frisionum stelt: Wie in een heiligdom inbreekt en daar een van de heilige voorwerpen wegneemt, wordt naar de zee gevoerd, en op het zand, wat door de vloed bedekt wordt, worden zijn oren gekloofd, en wordt hij gecastreerd en ten offer gebracht aan de god, wiens tempel hij onteerde.
2 opmerkingen:
Ik ontken dat ik ooit iets dergelijks gezegd heb. En zeker niet tegen Wiki Pedia.
Beste lex, Doarmer weet het ook niet, maar hij vond het wel een mooi verhaal en daar gaat het om, want hij begrijpt ook wel, dat die nare Friezen natuurlijk niets om die bomen geven, maar B. is wel heilig geworden!!!!
Een reactie posten