Als er wordt verteld dat de werken van de schepping voltooid zijn door een zesvoudige herhaling van dezelfde dag, dan gebeurt dat vanwege de volmaaktheid van het getal zes, niet omdat God een tijdsverloop nodig gehad zou hebben gehad, alsof Hij niet alles ineens had kunnen scheppen, waarna het geschapene door zijn regelmatige bewegingen de tijden had gevormd, maar omdat door het getal zes de volmaaktheid van zijn werken wordt betekend. Zes is namelijk het eerste getal dat vol wordt gemaakt door zijn eigen delen, dat wil zeggen door zijn zesde deel, zijn derde deel en zijn helft, respectievelijk één, twee en drie, die bij elkaar opgeteld zes geven.
Augustinus: De Civitate Dei
Natuurlijk had het in één dag gekund en acedia (= traagheid) is één van de hoofdzonden, maar Hij is ook een wiskundige.
Augustinus: De Civitate Dei
Natuurlijk had het in één dag gekund en acedia (= traagheid) is één van de hoofdzonden, maar Hij is ook een wiskundige.
5 opmerkingen:
Peerke in Londen? Nee, helaas! De ontwikkelingen zijn somber. Steeds meer geruchten melden, dat geschied is wat gevreesd werd: Peerke is met zijn vleugel geland op de Friese kust en in handen gevallen van de inboorlingen. Snel ingrijpen is geboden, want Peerke verfriest met het uur. Hij bezoekt in het kader van zijn inburgering het Sytsze Koatsmacollege, waar hij zich onder het genot van us nasionale slokje bekwaamt in de inheemse uitspraak van de tekst: buter, brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries. Zodra hij deze tekst beheerst, reikt Gruttenpeer hem zijn verblijfsvergunning uit en moet hij voor de beschaafde wereld als verloren worden beschouwd.
Gelukkig ontvangt Doarmer zondag een delegatie uit de plompebledrepubliek, aangevoerd door de dikke duivel Durk en Epke. Zal hij Peerke vrij kunnen kopen? Alle ogen zijn op hem gericht. De spanning stijgt ...... .
Ik verzoek eenieder die begaan is met het lot van de arme Peerke kaarsen te branden om zijn redding te bespoedigen.
Gegroet pater, wij werken graag mee om iemand heilig te laten verklaren en ik mag wel zeggen, dat we op dit gebied een aardige reputatie opgebouwd hebben. Wie kent niet de heilige Bonifatius? Peerke staat een soortgelijk lot te wachten, tenzij, zoals dr.Oetker beweert, Hugo C. persoonlijk en met helicopter(!)komt om te onderhandelen. Doarmer willen we niet als tussenpersoon, hij gaat te veel om met zuiderlingen, zoals Hollanders en zo. Overigens, als de zaak niet naar tevredenheid wordt geregeld, dan staat Peerke volgende week op het menu, met een goed glas bier erbij, moet hij ongetwijfeld smaken.
Weet wel, dat Peerke tot het onderw.volk behoort. Dat zijn vaak moeilijk te verteren creaturen. Ze zijn zwaar op de hand en liggen nog zwaarder op de maag. Misschien dat Peerkes veelvuldig klokken van pintkes diejen mens wat sappiger heeft gemaakt.
Amai zunne,
Peerke nen onderw.mens? Naj, !!!
Peerke is nen muzikant, die op zondag 't orgel bespeelt voor den Heer, en verders muziekskes speelt voor lieve mensen. Maor, onderw.....naj zunne.
Maor, Waor Peerke is nu, ja da is zekers en vast niej te zeggen, zunne. Ieck denk in Antwerp, bij den pastoor te A.
Dat de Friese heidenen uit de nederzetting W. niets zien in Doarmer als onderhandelaar is een tegenvaller, maar viel wel te verwachten. Wellicht is er ook sprake van een list. Ze hopen vermoedelijk, dat wij de onweerstaanbare blonde nimf D. zullen sturen. De kans dat zij de harten van deze brute onbesneden filistijnen zal weten te beroeren is groot, edoch, de gedachte dat deze botteriken haar een lok of zelfs maar een harer goudblonde haren zouden kunnen krenken maakt ons voorzichtig. Nee, daar trappen wij niet in. Mochten deze klifkobolden de euvele moed hebben Peerke in de doof- of stoofpot te stoppen, dan is uw pater graag bereid de wapens voor de wraaktocht tegen hen te zegenen.
Een reactie posten