Tenslotte kunnen wij ons voor de schepping geen tijd of duur voorstellen: deze zijn met de dingen begonnen. Tijd is immers de maat van de duur, of liever: is niets anders dan een vorm van denken. Daarom vooronderstelt de tijd niet slechts ieder willekeurig geschapen ding, maar vooral denkende mensen. Duur houdt echter op wanneer de geschapen dingen ophouden te zijn, en begint wanneer de geschapen dingen beginnen te bestaan. Geschapen dingen zeg ik, want dat God geen duur toekomt doch slechts eeuwigheid, hebben wij reeds voldoende overtuigend aangetoond. Daarom vooronderstelt duur geschapen dingen, of impliceert ze op z’n minst. Zij die echter duur en tijd voorstellen voor de geschapen dingen, lijden aan hetzelfde vooroordeel als degenen die buiten de materie een ruimte verzinnen, zoals op zichzelf al duidelijk is.
Spinoza (1632 -1677)
Het is alsof Spinoza hier de woorden van de kerkvader Augustinus opnieuw formuleert.
Spinoza (1632 -1677)
Het is alsof Spinoza hier de woorden van de kerkvader Augustinus opnieuw formuleert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten