Met de taal ontsnappen we weliswaar aan de onmiddelijkheid van onze omgeving, maar de sprong wordt gemaakt via de realia om ons heen. De “roerselen” van het gemoed, hoe onzichtbaar ook, worden begrepen door het “roeren” van de pudding heen, de “voorsprong” van de techniek is pas begrip geworden krachtens “het springen” van mens en dier. En toch. Bij alle gebondenheid aan de realiteit en bij alle conventionalisering van ons tekenstelsel blijft de ervaring toch subjectief. Ieder nieuw taalaanbod wordt immers gecatalogiseerd in de werkplaats van de geest, die bij ieder van ons op hoogst persoonlijke wijze is ingericht. Vandaar dat we het taalaanbod van de ander alleen dan aanvaarden als het ons de nodige ruimte biedt: ruimte voor verwerking, ruimte voor inpassing in onze eigen ervarings- en denkwereld. Daarom aanvaarden we geen tekst die te veel bindt, die ieder detail uitspelt, die onze eigen werkzaamheid te zeer beknot.
F.Droste
Bij het lezen van de laatste zin moet Doarmer denken aan vele dinsdagmiddagen.
4 opmerkingen:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.
Doarmer leauwt dat op'e tiisdeitemiddei benammen mei taal boarte wurdt, it wurdfjild fan it it ûnderw. wurdt hieltiten wer op’e nij oardere , wylst hja om’e nocht besykje sa fet te hawwen op‘e wurklikheid.
Onderwijs
O, hobbytuin voor zieners en zeloten
Waar ongeremd de waan der dag regeert
Het woekerzaad van ‘goog’ en ‘loog’ floreert
En managers hun hersenspinsels poten
Het onkruid dat je borders infecteert
Is tot verstikkingshoogte opgeschoten
Nu is er wéér een nieuwe loot ontsproten
Waarbij een club van florabeten zweert
Ze blijven in hun wijsheid luid promoten
Dat elke puber uit zichzelf wel leert
Als hem de stof maar boeit en motiveert:
De leraar is al van zijn troon gestoten
Voor overdracht van kennis geldt een ‘nee’
Want ‘competentie’ luidt de panacee
Dr.Oetker, Doarmer was ook graag gogoloog geworden.
Een reactie posten