Toch , zo stelt Heine, is Kant een echte revolutionair en in vergelijking met de voorman van de Jacobijnse fractie ten tijde van de Franse Revolutie, Maximiliaan de Robespierre, heeft de filosoof veel meer overhoop gehaald. Want Robespierre ruimde slechts het hoogste politieke wezen van zijn tijd, de Franse koning, uit de weg door hem te laten onthoofden, terwijl Kants Kritik der reinen Vernunft het zwaard is waardoor het godsgeloof in Duitsland werd onthoofd……. Maar Heine plaatst er ook kanttekeningen bij. Want men kan betwijfelen of een uiterst moeilijk en abstract betoog als de Kritik der reinen Vernunft veel invloed uitoefent op de godsdienstige beleving van gewone mensen……… Immers , nadat Kant zich, zo schrijft Heine, de genadeloze filosoof had getoond, de hemel had bestormd en de hele bezetting van de hemel over de kling had gejaagd, ziet hij zijn oude huisknecht Lampe staan: het angstzweet is hem uitgebroken en tranen stromen over zijn gezicht. Ach , denkt Kant, die oude Lampe moet een God hebben, anders kan hij niet gelukkig zijn.
T. Mertens over Kant.
De filosoof Kant heeft een “Copernicaanse omwenteling” in de kentheorie veroorzaakt , “ons kennen richt zich niet naar de werkelijkheid, maar de werkelijkheid richt zich naar onze denkvormen”. Wij plaatsen a.h.w. onze denkstructuur op de werkelijkheid en wij denken nu eenmaal op een bepaalde manier, bijvoorbeeld in “oorzaak” en “gevolg”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten