Wanneer wij verklaren dat de slaaf geketend even vrij is als zijn meester, bedoelen wij niet een vrijheid die onbepaald zou blijven. De geketende slaaf is vrij om zijn ketenen te verbreken; dat houdt in dat de betekenis van zijn ketenen aan hem zal verschijnen in het licht van het doel dat hij zal hebben gekozen: slaaf blijven of het ergste riskeren om zich van de slavernij te bevrijden. Natuurlijk, de rijkdommen en het levenspeil van de meester zullen voor de slaaf onbereikbaar blijven; maar dat zijn dan ook niet de objecten van zijn projecten, van het bezit van die schatten kan hij alleen maar dromen; zijn facticiteit is zodanig dat de wereld met een ander aanschijn aan hem verschijnt en dat hij andere problemen heeft te stellen en op te lossen; in het bijzonder moet hij zich fundamenteel kiezen op het terrein van de slavernij en zodoende een betekenis geven aan die duistere dwang. Als hij bijvoorbeeld voor de opstand kiest, krijgt de slavernij, verre van eerst een hinderpaal voor die opstand te zijn, haar betekenis en tegenspoedcoëfficiënt slechts door die opstand.
Sartre
Geen opmerkingen:
Een reactie posten