Zoals men in Holland de Hoekse en Kabeljauwse twisten had, kende men in de 14e en 15e eeuw in Friesland de Schieringers en de Vetkopers, twee groeperingen, die elkaar om tamelijk onduidelijke redenen bestreden en daarbij steun zochten buiten Friesland. De naam ‘vetkopers’ schijnt zoiets te betekenen als ‘vetweiders, slachtveefokkers’.De strijd mag nu onbelangrijk lijken, voor Doarmer ligt het toch iets anders, omdat zijn verre familieleden in de 15e eeuw aanhangers van de vetkopers waren , eentje is zelfs op last van de hertog van Saksen , bondgenoot van de Schieringers, in 1500 in Franeker opgehangen. Doarmer stamt af van een broer en hoewel hij weet dat je moet vergeten en vergeven en dat het misschien wel een tijdje geleden is, maar dat is betrekkelijk voor een oud cultuurvolk, wie hield per slot van rekening de Romeinen tegen,blijft het voor hem een zaak, waarover het laatste woord nog niet is gesproken.
3 opmerkingen:
Allez doarmer,
het schijnt dat de Norbertijnen aan uwen kant stonden, en van deze katholieke paters heeft Peerke vroeger zijn lessen gekregen. Zijn verre voorvaderen, den oude onkels, waren Norbertijn.
Maar, het kan ook zijn dat de geruchten daaromtrent niet waar zijn.
Peerke, Doarmer wist dat hij iets gemeenschappelijks met u had en nu valt alles op zijn plek! Doarmer neemt aan dat Peerke geen cisterciënzers onder zijn voorvaderen telt.
Allez Doarmer,
ik denk geen enkele cistercienzer. En zouden die voorvaderen cistercienzer geweest zijn, dan zijn ze gelijk uit de familie gezet en geen voorvader meer zijn in de stamboom van de dakenmakers en dijkbewakers. Gewoon eenvoudige hardwerkende Norbertijnen en een paar verdwaalde Witte Paterkes. Ja, ik begrijp nu de onbewust altijd aanwezige verbondenheid.
Een reactie posten