zondag, maart 05, 2006

De rots

“Ik ben van mening dat alles goed is”, zegt Oedipus en die uitspraak is heilig. Zij weerklinkt in de grimmige en begrensde wereld van de mens. Zij leert dat alles niet wordt uitgeput, niet is uitgeput. Met deze woorden wordt een godheid uit deze wereld verjaagd, die daarin was binnengedrongen tegelijk met ontevredenheid en de voorliefde voor nutteloos lijden. Zij maken van het lot een menselijke aangelegenheid, die onder mensen geregeld moet worden.Uit deze wetenschap put Sisyphus al zijn stille vreugde. Zijn lot behoort hem toe. Zijn rots is zijn zaak. Zo legt ook de absurde mens wanneer hij over zijn kwelling nadenkt, alle idolen het zwijgen op.

Uit: Camus – De mythe van Sisyphus (1)
(1) Sisyphus was door de goden veroordeeld een zwaar rotsblok op de top van een steile berg te krijgen, op de top rolde die rots echter telkens weer naar beneden, zodat hij opnieuw moest beginnen.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

‘Ik laat Sisyphus onder aan de berg! Ieder vindt er altijd zijn eigen last weer terug. Maar van Sisyphus kunnen we de superieure trouw leren, die de goden ontkent en rotsblokken omhoog tilt. Ook hij oordeelt dat alles goed is. Dit universum, dat voortaan zonder meester is, lijkt hem noch steriel nog zinloos. Elk splintertje van die steen, elke mineraal van die donkere berg, vormt op zichzelf een wereld. De strijd om boven te komen, is op zichzelf voldoende om het hart van een mens te vervullen. We moeten ons Sisyphus als gelukkig voorstellen.'

Albert Camus

Anoniem zei

Beste anonymous, tot mijn vreugde zie ik, dat ook u Camus leest." Zo gehoorzaamde Oedipus aanvankelijk aan het noodlot zonder het te weten.Op het ogenblik, dat hij het weet, begint zijn tragedie. Maar in zijn verblindheid en vertwijfeling geeft hij meteen toe dat de koele hand van een meisje het enige is dat hem aan de wereld bindt "(Camus). Doarmer zou ook gelukkig zijn met zo'n koele hand

Anoniem zei

3 citaten (!):

'De kunst en niets dan de kunst' zegt Nietzsche, 'we hebben de kunst, om niet aan de waarheid te sterven.'

'Voor de absurde mens is er geen sprake meer van verklaren en oplossen maar van ondervinden en beschrijven. Alles begint bij de helderziende indifferentie.' (Camus, 'De mythe van Sisyfus')

'Ik kies niet voor mijzelf, maar voor mijn politieke ambities.' (A.Pechtold) !

Anoniem zei

Voor de liefhebbers een stripje over Sisyphus:

http://www.digischool.nl/kt/stilus/cartoons/142.jpg

Anoniem zei

Is "de voorliefde voor nutteloos lijden" te vergelijken met "een hopeloze liefde?" En is die liefde mijn zaak? En is het daarom dat ik mijn idool het zwijgen opleg, wanneer ik over mijn kwelling nadenk?

Anoniem zei

Lieve Euridyce, "de voorliefde voor nutteloos lijden" is eigenlijk het "verheerlijken" van het lijden als zou dat goed zijn, iets wat in het christendom wel eens benadrukt wordt.En lieve Euridyce ,liefde is nooit nutteloos lijden, zelfs een hopeloze liefde is beter dan geen liefde en wat noemt u hopeloos?

Anoniem zei

Hopeloos is de niet-eeuwige liefde

Anoniem zei

Lieve Euridyce, maar Orpheus dan? Voor u gaat hij tot in de onderwereld.

Anoniem zei

De Parelvissers
Uitzending 5 maart 20.45
De Parelvissers is een zesdelige fictiereeks over een lang reünieweekend in een huis in de Ardennen. Van op deze reünie blikken de personages terug naar de op- en ondergang van het productiehuis en naar de op- en ondergang van hun vriendschap.
Aflevering na aflevering wordt hun geschiedenis gereconstrueerd. Met als rode draad de vraag: Wat is er met Jan De Krijger gebeurd ?
Een verhaal over vijftigers die wanhopig proberen de gezamenlijke droom die ze ooit hadden in stand te houden.

De televisiesector als decor maar vooral als metafoor voor de schijn die we moeten ophouden. Want toegeven dat het niet goed gaat, is misschien ten onder gaan.
Doarmer, Parelvisser en Sisyphus, klopt het dat ik je vanavond zag in dit tv-stuk?

Anoniem zei

beste tv-kijkster, is ons leven niet één voortdurende reconstructie? Telkens wanneer we denken er bijna te zijn, kunnen we weer overnieuw beginnen.

Anoniem zei

Omdat dit gedicht niet altijd in ons hoofd zit:yn leafde
de tiid te ferjitten
takomst en ferline
rane gear yn in ivich no
yn de dea wint de tiid
yn de leafde ferliest de tiid
sa is de leafde sterker as de dea

Anoniem zei

Beste tv-kijkster, natuurlijk heeft Doarmer zijn "dream",hij droomt zijn leven , maar de "schijn", die u noemt en " het ten onder gaan". Wat is schijn en wat is werkelijkheid, denken deze vijftigers uit de tv-wereld, dat ze weten wat de werkelijkheid is, dat ze buiten de grot van Plato geweest zijn? En "ten onder gaan", lieve tv-kijkster, denken die vijftigers, dat ze door hun handelingen de "ondergang" tegen kunnen houden? Doarmer kent de serie niet, maar is het van een christelijke omroep?

Anoniem zei

Lieve n en e, misschien is enige werkelijkheid wel "de leafde"