Credendum est Deum esse; quod ratione conspicuum est (= men moet geloven, dat God bestaat, wat vanuit de rede duidelijk is).
Dit citaat is ogenschijnlijk een tegenspraak: als men iets met de rede in kan zien, hoeft men niet te geloven. Betekent geloven immers niet: iets aannemen dat men niet inziet.
Oportet igitur primum movens esse, quod sit omnibus supremum; et hoc dicimus Deum (= Er moet derhalve een eerste bewegende zijn, dat boven alle bewegenden uitgaat en dit noemen wij God)
De kern is steeds deze: in de waarneembare wereld klimmen wij ter verklaring van wat is steeds van oorzaak naar oorzaak. Tot in het oneindige doorgaan heeft geen zin. Er is maar één manier om hieraan te ontkomen: te stellen, dat het eindige, beperkte, vergankelijke in laatste instantie afhangt van het oneindige, onbeperkte en onvergankelijke. Verder komt de filosoof in zijn denken niet. Maar als ik geloof in de God van de bijbel, die in haar eerste zin schrijft:” God schiep hemel en aarde “, dan zie ik dat wat de filosoof zoekt, gegeven is in de scheppende God van de bijbel.
Begrijpen en geloven vallen niet samen, maar behouden ieder hun eigen gebied.
Delfgaauw over Thomas van Aquino
Dit citaat is ogenschijnlijk een tegenspraak: als men iets met de rede in kan zien, hoeft men niet te geloven. Betekent geloven immers niet: iets aannemen dat men niet inziet.
Oportet igitur primum movens esse, quod sit omnibus supremum; et hoc dicimus Deum (= Er moet derhalve een eerste bewegende zijn, dat boven alle bewegenden uitgaat en dit noemen wij God)
De kern is steeds deze: in de waarneembare wereld klimmen wij ter verklaring van wat is steeds van oorzaak naar oorzaak. Tot in het oneindige doorgaan heeft geen zin. Er is maar één manier om hieraan te ontkomen: te stellen, dat het eindige, beperkte, vergankelijke in laatste instantie afhangt van het oneindige, onbeperkte en onvergankelijke. Verder komt de filosoof in zijn denken niet. Maar als ik geloof in de God van de bijbel, die in haar eerste zin schrijft:” God schiep hemel en aarde “, dan zie ik dat wat de filosoof zoekt, gegeven is in de scheppende God van de bijbel.
Begrijpen en geloven vallen niet samen, maar behouden ieder hun eigen gebied.
Delfgaauw over Thomas van Aquino
8 opmerkingen:
EMPEDOCLES: De aard van God is een cirkel waarvan het middelpunt overal en de omtrek nergens is.
Dr.Oetker, als cirkel maakt Hij een wat chaotische indruk
Doarmer, dat is uw perceptie, die orde wil waar hij al is. Of begrijpt u de cirkel alleen als het middelpunt en de straal gegeven zijn?
Doarmer kent Hem alleen als fietser langs de Vecht.
Yes,
The Fight...mmmmhh
Very nice on the bike.
But the Answer is 42!!!
Beste God, bedankt voor het antwoord. Maar is 42 nu de straal of de omtrek?
Dear Dr. Oetker,
42 is just 42.
Nice guy, that Doarmer!
Dear God, please, tell me the question!
Een reactie posten