Gij schijnt een door het lot bepaalde noodzakelijkheid van alle dingen en handelingen aan te nemen: nu menen zij echter dat als men dit toegeeft en staande houdt, daarmee de zenuw van alle wetten, van iedere deugd en godsdienst wordt doorgesneden en dat dan alle beloningen en straffen zinloos zijn. Alles wat door dwang of noodzaak wordt opgelegd, is naar de mening van dezelfde mensen daardoor verontschuldigd. Op die manier zou volgens hun oordeel iedereen voor Gods aangezicht te verontschuldigen zijn. Als wij door het lot worden voortgedreven, en alle dingen, door een harde hand rondgewenteld, hun vaste onvermijdelijke baan volgen, dan zien zij niet welke plaats er over blijft voor schuld en straf.
Oldenburg in brief aan Spinoza
De enige reden waarom mensen voor God niet te verontschuldigen zijn is, dat ze in Gods macht zijn gelijk leem in de macht van de pottenbakker, die uit dezelfde klomp verschillende potten maakt, sommige tot eer, andere tot schande. Niemand kan zich tegenover God, dat wil zeggen tegenover de natuur, beklagen over het karakter en de aard die hij gekregen heeft. Evenals het namelijk van een cirkel dwaas zou zijn te klagen dat God hem niet de eigenschappen van een bol heeft gegeven……….
Antwoord van Spinoza
Oldenburg in brief aan Spinoza
De enige reden waarom mensen voor God niet te verontschuldigen zijn is, dat ze in Gods macht zijn gelijk leem in de macht van de pottenbakker, die uit dezelfde klomp verschillende potten maakt, sommige tot eer, andere tot schande. Niemand kan zich tegenover God, dat wil zeggen tegenover de natuur, beklagen over het karakter en de aard die hij gekregen heeft. Evenals het namelijk van een cirkel dwaas zou zijn te klagen dat God hem niet de eigenschappen van een bol heeft gegeven……….
Antwoord van Spinoza
2 opmerkingen:
Although the answer is 42,
Still complaining ....
I think I am in a crisis...
Crisis? What crisis?
Doarmer vraagt zich toch af of dit nog gevolgen heeft voor de schepping.
Een reactie posten