zaterdag, januari 27, 2007

De priis en de jierdei

Vandaag is het dubbel feest. De jongedame Joosje uit A. heeft de eerste prijs van de Nederlandse Bond van Christelijke Vishandelaren in ontvangst genomen. Ook de duidelijk teleurgestelde nummer twee is op de foto te zien.
Bovendien is de pater vandaag jarig, hetgeen hem er niet van weerhouden heeft een groot gedeelte van de dag in een plaatselijke onderw.instelling door te brengen. Dat is nog eens barmhartigheid! Heel hartelijk gefeliciteerd, pater, en dat het vuur moge blijven branden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoeveel aangenamer toch bier- dan zwaveldampen zijn, bleek mij tijdens de viering van mijn jierdei.
In alle vroegte wensten tal van onderw.medewerkers in het ketternest benevens de halve burgerij der provinciestad aan de Loolee mij geluk met het bereiken van mijn huidige leeftijd.
De avond was gereserveerd voor de intimi. Alvorens dezen hun intrede deden, begon de apparatuur te herriën: zelfs "de oude man", die zich temidden van meters sneeuw in het barre zuiden staande hield, bleek aan mij gedacht te hebben. Hoewel hij zijn dagen vooral vulde met het hakken van hout, bleek zijn hart vol van poëzie. Ook mijn hart raakte verwarmd. Het celibaat bleek hem zwaar te vallen, iets wat ik maar al te zeer mee kan voelen.
Hoezeer de intimi het goede met mij voorhadden, werd duidelijk toen ik de talloze prachtige geschenken van hun met wijze spreuken bedrukte verpakking ontdeed: eindelijk zou ik uit de kluisters mijner ongeletterdheid verlost worden, waarvoor ik allen hartelijk dank zeg.
Node miste ik dr Oetkers wijze woorden en ook de man van bier en Bach, waardoor de balans tussen beide in de loop van de avond ernstig verstoord raakte.
Ook de goudgelokte had reeds andere afspraken. Over haar maakte ik mij ernstig zorgen. Zij zou uit eten met wufte danseressen.
Een heksenkring?

Anoniem zei

Ja, eerwaarde pater s.j., sic transit gloria mundi, waar zijn zij gebleven de receptmakende Dr. Oetker, de devote Peerke en goudgelokte danseres ? Misschien dat zij net als de oude man het land verlaten hebben om in den vreemde hun geluk te beproeven tussen mensen, die die een onbegrijpelijke taal spreken en rare dingen eten.

Anoniem zei

Allez,

na mijn zware verlies tegen de schoone jonge blondiene Joosje, was het me te zwaar en te laat om nog af te reizen naar den Pater Pierre. Mijn vrouw heeft getracht mij nog te troosten met nen schoone maaltijd in den Herberg; den gehele avond zat ik in de zak met as, zunne. Er gingen maar weinig happen, en slokken door den keel zunne. Het werd dan ook zeer laat eer Peerke zijn bordje leeg had. Ik hoop natuurlijk dat den avond voor Pater Pierre een was om niej te vergeten, zunne. En misschien ga ik met den Dokter nog iets doen, zunne.