Leraren zijn eeuwige scholieren, scholieren die na hun schooltijd de school door de ene deur hebben verlaten om er door de andere in terug te keren, net als soldaten die bijtekenen. Het zijn scholieren die zich, in plaats van te streven naar volwassen, dat wil zeggen creatieve activiteit, vastklampen aan de positie van de scholier, dat wil zeggen passief in zich opnemen, zoals een spons dat doet. Het creatieve temperament laat zich onmogelijk rijmen met het beroep van leraar. Er bestaat meer verwantschap tussen de artistieke of literaire creatie en alle andere vormen van creativiteit, ook heel gewone, zoals bij handel, ambachtelijk werk of welke vorm van handwerk dan ook, dan tussen creativiteit en de louter ambtelijke houding van de leraar.
Jean Dubuffet (1901-1985)
Woorden van troost
Ook visboer zijn heeft nadelen, het beroep is weliswaar creatief en levert prestige en geld op, maar als buiten de gure herfstwind tussen de kramen blaast, dan denkt Doarmer wel eens, had ik maar een nederig onderw.baantje tussen vier muren. Je hebt geen geld nodig om gelukkig te worden en zulk werk moet ook gedaan worden.
Jean Dubuffet (1901-1985)
Woorden van troost
Ook visboer zijn heeft nadelen, het beroep is weliswaar creatief en levert prestige en geld op, maar als buiten de gure herfstwind tussen de kramen blaast, dan denkt Doarmer wel eens, had ik maar een nederig onderw.baantje tussen vier muren. Je hebt geen geld nodig om gelukkig te worden en zulk werk moet ook gedaan worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten