Zo zeggen we van iemand die het fundament van zijn huis heeft ondergraven, dat hij a priori kon weten dat het zou instorten, ofwel , dat hij niet had hoeven wachten op de ervaring dat het werkelijk instortte. Maar helemaal a priori kon hij dit toch ook niet weten. Want dat lichamen zwaar zijn en daarom vallen als de stutten onder hen worden weggehaald, moest hem toch van tevoren door ervaring duidelijk worden.
We zullen dus in het vervolg onder a priori kennis niet zulke kennis verstaan die onafhankelijk is van deze of gene ervaring,maar kennis die absoluut onafhankelijk is van alle ervaring. Het tegenovergestelde hiervan is empirische kennis,oftewel, die kennis die alleen a posteriori, dat wil zeggen,door ervaring,mogelijk is. Van de a priori kennis heet echter dat deel zuiver dat in het geheel niets empirisch bevat. Zo is bijvoorbeeld de propositie dat iedere verandering haar oorzaak heeft een a priori propositie. Deze is alleen niet zuiver, omdat verandering een begrip is dat alleen op grond van de ervaring verkregen kan worden.
We zullen dus in het vervolg onder a priori kennis niet zulke kennis verstaan die onafhankelijk is van deze of gene ervaring,maar kennis die absoluut onafhankelijk is van alle ervaring. Het tegenovergestelde hiervan is empirische kennis,oftewel, die kennis die alleen a posteriori, dat wil zeggen,door ervaring,mogelijk is. Van de a priori kennis heet echter dat deel zuiver dat in het geheel niets empirisch bevat. Zo is bijvoorbeeld de propositie dat iedere verandering haar oorzaak heeft een a priori propositie. Deze is alleen niet zuiver, omdat verandering een begrip is dat alleen op grond van de ervaring verkregen kan worden.
Immanuel Kant: de kritiek van de zuiver theoretische rede
Geen opmerkingen:
Een reactie posten