dinsdag, februari 28, 2006

Tinzen oer tiid en romte

De tijd is die toerusting van ons intellect die maakt dat wat wij als iets toekomstigs opvatten, op dit moment helemaal niet lijkt te bestaan. Dit gezichtsbedrog valt echter weg zodra de toekomst tegenwoordige tijd is geworden.

Het meest plausibele en tegelijk eenvoudigste bewijs voor de idealiteit van de ruimte is dat wij de ruimte niet, net als al het andere, in gedachten kunnen opheffen. We kunnen haar enkel leegmaken: alles, alles, alles kunnen we uit de ruimte wegdenken en laten verdwijnen, ook kunnen we ons nog heel goed voorstellen dat de ruimte tussen de vaste sterren absoluut leeg is, en noem maar op. Alleen van de ruimte zelf kunnen we op geen enkele manier afkomen: wat we ook doen, hoe we ons ook wenden en keren, ze is er gewoon en nergens houdt ze op. Want ruimte ligt aan al onze voorstellingen ten grondslag en is er de eerste voorwaarde voor. Dit bewijst onomstotelijk dat ze tot ons intellect zelf behoort, er een integrerend bestanddeel van is. Ruimte is namelijk dat bestanddeel dat voor het weefsel dat ons intellect spint de ondergrond levert, waarop dan vervolgens de bonte wereld van de objecten wordt aangebracht.

Arthur Schopenhauer

Oproep

Kan iemand mij vertellen, bij welk meer/welke recreatieplas dit schilderij gemaakt is. Er is weinig marmer te zien, dus het kan niet bij het Hulsbeek zijn.

Scheermes

pluralitas non est ponenda sine necessitate (Scheermes van Ockham)

vrij vertaald:
De beste uitleg van een bepaald verschijnsel is de uitleg waarvoor je de minste aannames nodig hebt.

Dus is de meest eenvoudige verklaring van een verschijnsel in feite de beste. Ik citeer deze scholasticus n.a.v. de discussie, die ontstaan is over de afbeelding van gisteren. Hemelsblauw water, marmer, drie nimfen, dat is gewoon het Hulsbeek. Ook de pastoor, die daar regelmatig een frietje eet, zei vandaag nog tegen mij "Doarmer, het leuke aan het Hulsbeek vind ik al dat marmer, dat mis ik wel eens als ik in Antwerpen kom en ook op Capri valt mij dat ontzettend tegen".

maandag, februari 27, 2006

Dagje aan het Hulsbeek

Dame 1 : Kiek eens hoe ver ik kan spuug'n.
Dame 2(in het groen): Verdorie, ie liekt wa een keerl!
Dame 3 : Doa zwemt Jannes in sien bermudabokse. Leuk k..........!

Opdracht: Bedenk uw eigen tekst

Ethische kwesties

Lieve mensen

Het is al weer een tijdje geleden, dat ik mij direct tot u gericht heb en er zijn nu toch een paar zaken, die nadere aandacht verdienen en waarbij een geestelijke raad u kan steunen. Om te beginnen de kwestie, die al een paar dagen op deze weblog speelt. Mag er geciteerd worden? Hierover kan ik kort zijn, natuurlijk mag dat, wij vanuit de kerk doen eigenlijk niets anders. Er is niks mis mee, mits men zich natuurlijk wel beperkt tot opbouwende citaten en daarover heb ik wel eens mijn twijfels als ik de woorden van ene Camus lees. Plato en Aristoteles zijn zonder meer toegestaan. Zij verrijken ons leven. De andere kwestie ligt gevoeliger. Mag men kievitseieren rapen? De bijbel geeft ons hierover weinig houvast , dus wil ik het algemener benaderen, hoe staan wij als katholieken tegenover eieren. Wel, lieve mensen, wij eten ze, weliswaar van de kip, maar in wezen is dit een vogel zoals de kievit. Bovendien door het rapen te verbieden lopen wij het gevaar een compleet volk te demoniseren, dat sinds de moord op Bonifatius toch al niet zo’n beste naam heeft . Ik zou zeggen, rapen ja, maar niet te begerig, dus niet elke dag en laat ook eens een ei liggen voor de ander, de ander, waarin wij onszelf herkennen als in een spiegel.

Uw pastoor te H.

zondag, februari 26, 2006

Uit de krant

Het radioprogramma Vroege Vogels heeft een prijs uitgeloofd voor de vinder van het eerste Friese kievitsei, mits deze het ei niet opraapt maar laat liggen. Het programma maakte zondagochtend de instelling van het Gouden Kievitseitje bekend.
,,Het zoeken van eieren kan geen kwaad, zeker niet als de vinder vervolgens het nest beschermt'', aldus samensteller Joost Huijsing van het programma. ,,Daar is niemand tegen, maar nu het met bijna alle weidevogels slecht gaat, is het echt achterhaald om de eerste eitjes als trofee mee te nemen.'' De trofee bestaat uit een 14-karaats gouden broche of speld.
Ljouwert:
In Fryslân zijn alle verloven van mannen tussen de 17 en 60 met onmiddellijke ingang ingetrokken.

Aristoteles in Chartres

Het wezen van elk ding is, wat het doet, waar het voor is; en wanneer we dat begrijpen, begrijpen we dat ding.

Orpheus en Euridyce

Corot- Orpheus leidt Euridyce uit de onderwereld

zaterdag, februari 25, 2006

Vissen Fiskje

Vandaag stonden er in het dagblad T. o.a. deze twee kennismakingsadvertenties:

gevraagd: iemand 55+ m/v
om samen wat te vissen
en als het weer minder is wat
met de auto rond te rijden

Ik stel me voor, hoe zo’n “ leven” eruitziet . Vissen of autorijden, dat is de vraag. Behalve de leeftijd worden er aan “iemand” ook geen eisen gesteld en eigenlijk hoeft dat ook niet. Je zit er gewoon naast, bij het kanaal of in de auto

onafh. zelfst. vrouw 52, zkt
man
met hart, humor, en hersens

Kijk, hier hebben we iemand, die eisen stelt, maar wat voor eisen. Denkt u nu werkelijk onafh. zelfst. vrouw, dat een dergelijk zeldzaam exemplaar gewoon vrij rondloopt. Een man met hersens, tja wie wil dat niet, en dan ook nog een hart en humor. Wat is overigens het verschil tussen onafh. en zelfst.? Of is dit een stijlfiguur, waarmee u vooral wilt benadrukken, dat u de baas bent?

vrijdag, februari 24, 2006

Een Friese boerenwagen In Fryske boerewein


De sjees -De sjeas

Absurditeit Nuverens

O mijn ziel, streef niet naar onsterfelijkheid, maar put het veld der mogelijkheden uit
(Pindarus)

Laten we nogmaals de nadruk leggen op de methode die wij volgen: het gaat erom koppig te zijn. Wanneer hij op een zeker punt is gekomen van de weg die hij gaat, wordt de absurde mens in verzoeking gebracht. In de geschiedenis ontbreekt het niet aan godsdiensten, noch aan profeten, zelfs zonder goden. De absurde mens wordt gevraagd te springen. Het enige antwoord dat hij kan geven is dat hij niet begrijpt waarom dat moet, dat er geen duidelijke reden voor is. De absurde mens wil nu juist alleen doen wat hij volkomen begrijpt. Men verzekert hem dat hij zich aan hoogmoed bezondigt, maar hij begrijpt niet wat zonde betekent; men beweert dat hem wellicht de hel wacht maar zijn verbeelding schiet tekort om zich die vreemde toekomst voor te stellen. Hij zou het eeuwige leven verliezen, maar dat zegt hem niets. Men verlangt dat hij schuld bekent, maar hij voelt zich onschuldig. Eigenlijk is dat het enige wat hij voelt, zijn onverbeterlijke onschuld. Al zijn daden worden door zijn onschuld gerechtvaardigd. Zo eist hij van zichzelf uitsluitend te leven met de dingen die hij weet, zich te behelpen met de realiteit en zich in zijn denken op niets te beroepen dat niet zeker is. Dan krijgt hij te horen dat niets zeker is. Met die zekerheid heeft hij te maken:hij wil weten of het mogelijk is te leven zonder zich ergens op te beroepen.
Albert Camus

donderdag, februari 23, 2006

Nog een hond

Ik ben Tsjibbe , de wetterhûn, ik kom uit het Friese merengebied. Dit in tegenstelling tot Gauke, de stabijhûn, dat is natuurlijk een echte Wâldtsjer. Daarom staat hij ook altijd meer in het middelpunt, van mij hoor je niet zoveel, maar ik besta ook al eeuwenlang met mijn astrakanvacht. Ik ben wat onbehouwener maar ook betrouwbaarder dan die Woudfries Gauke, maar net als hij moet ik veel beweging hebben.

Is er een leven voor de dood?

Ook als ik niets anders tot stand breng, wens ik op z’n minst een nauwkeurige en op ervaring berustende waarneming van de condities van het bestaan na te laten. Wat dit betreft ben ik er absoluut van overtuigd dat de condities in wezen altijd dezelfde zijn. Het is daarom dom gepraat als een man zich gelukkig prijst dat zijn leven zonder strubbelingen is verlopen, want het kan niet anders of dan ligt de schuld bij hem, hij heeft namelijk niet genoeg geriskeerd. Het is toch belachelijk een man over de goede, vreedzame tijd waarin wij leven te horen spreken – het komt waarschijnlijk niet in zijn hoofd op de vraag te stellen of hij wel voldoende risico’s genomen heeft, of hij het bestaan niet om de tuin heeft geleid of te bedenken dat al die veiligheid puur bedrog is.

Uit : Søren Kierkegaard -Dagboeken

woensdag, februari 22, 2006

Zomerkleding Simmerklean

Hallo, daar ben ik weer . Ik heb gisteren even geshopt en een nieuw zomerjurkje gekocht, want de winter loopt op zijn eind. Hoe vinden jullie het, kan wel dacht ik en omdat ik in een opperbeste stemming ben, krijgen jullie van mij gratis, jawel gratis, een toverspreuk om een goede baan te krijgen.

Element van vuur,ik vraag u deze spreuk te zegenen en in te wijden.
Leen uw krachten opdat ik geschikt zal blijken voor deze baan.
(Terwijl jullie dit zeggen, moeten jullie een zakje met kamperfoelie
boven de vlam van een kaars bewegen)

Element van water,ik vraag u deze spreuk te zegenen en in te wijden.
Leen uw krachten opdat ik geschikt zal blijken voor deze baan.
(Terwijl jullie dit zeggen, moeten jullie het zakje met kamperfoelie
met bronwater uit Vasse besprenkelen)

Element van lucht,ik vraag u deze spreuk te zegenen en in te wijden.
Leen uw krachten opdat ik geschikt zal blijken voor deze baan.
(Terwijl jullie dit zeggen, moeten jullie lichtjes over het zakje met kamperfoelie
blazen,als over de huid van je geliefde)

Element van aarde,ik vraag u deze spreuk te zegenen en in te wijden.
Leen uw krachten opdat ik geschikt zal blijken voor deze baan.
(Terwijl jullie dit zeggen, moeten jullie het zakje met kamperfoelie
in een laagje potgrond , verkrijgbaar in de betere tuincentra, stoppen)

Veel liefs Heidrun

dinsdag, februari 21, 2006

Vertroosting Treast

“Dat zal ik u zeggen,” zei hij (Sokrates). “ Wanneer filosofie vat op iemand begint te krijgen, krijgt hij bij duurzame oefening wel door dat de geest volkomen vastzit aan het lichaam. Geest en lichaam zijn aan elkaar verkleefd. De geest moet daarom het wezenlijke wel zien vanuit een soort gevangenis, niet van aangezicht tot aangezicht, en doolt rond in volslagen onwetendheid………. Iemand die zich oefent in wijsheid ziet dit. En wanneer zo’n geest aangetrokken wordt door filosofie, vindt hij daarin vertroosting. Want de filosofie spreekt hem zachtjes toe en probeert hem te bevrijden. Zij wijst erop dat het gebruik van de ogen, oren en andere zintuigen misleidend werkt. Ze spoort aan er niet meer gebruik van te maken dan strikt nodig is. Ze brengt de geest ertoe zich te concentreren, tot zichzelf te komen en nergens anders op te vertrouwen dan op datgene wat van de geest en alle andere dingen het diepste wezen is. Wie het veranderlijke houdt voor het wezen van de dingen, komt nooit tot de waarheid."

Uit: Plato - Phaidoon

maandag, februari 20, 2006

Krûdeftich swietbrea Zoete kruidkoek

Ingrediënten:
- 75 gram boter wat boter om in te vetten
- 100 gram roggebrood
- 75 gram hazelnoten
- 4 eieren
- 75 gram bruine basterdsuiker
- 1 eetlepel citroensap
- mespunt kaneelpoeder
- mespunt gemalen kruidnagel
- mespunt gemalen kardemom
Bereiding:
Verwarm de oven voor tot op 180° C.
Smelt de boter.
Verkruimel het roggebrood.
Maal de hazelnoten fijn.
Splits de eieren en klop de dooiers los.
Schenk al kloppend de gesmolten boter bij de dooiers.
Voeg het roggebrood, de hazelnoten, de suiker, het citroensap en de specerijen toe.
Klop de eiwitten stijf.
Spatel ze door het roggebroodmengsel en doe het mengsel over in een ingevette ovenschaal.
Bak het brood in de voorverwarmde oven in ongeveer 1 uur gaar.
Laat het kruidbrood afkoelen en snijd het in grote stukken.

Het roosje It roaske


DIEN AVOND EN DIE ROOZE
‘k Heb menig uur bij u
gesleten en genoten,
en nooit en heeft een uur met u
me een enklen stond verdroten.
‘k Heb menig menig blom voor u
gelezen en geschonken,
en, lijk een bie, met u, met u,
er honing uit gedronken;
maar nooit een uur zo lief met u,
zoo lang zij duren koste
maar nooit een uur zoo droef om u
,wanneer ik scheiden moste ,
als de uur wanneer ik dicht bij u,
dien avond, neêrgezeten,
u spreken hoorde en sprak tot u
wat onze zielen weten.
Noch nooit een blom zo schoon, van u
gezocht, geplukt, gelezen,
als die dien avond blonk op u,
en mocht de mijne wezen!
Ofschoon, zoo wel voor mij als u,
- wie zal dit kwaad genezen? -
een uur bij mij, een uur bij u
niet lang een uur mag wezen;
ofschoon voor mij, ofschoon voor u
,zoo lief en uitgelezen,
die rooze, al was ‘t een roos van u,
niet lang een roos mocht wezen,
toch lang bewaart, dit zeg ik u,
‘t en ware ik 't al verloze,
mijn hert drie dierbre beelden: u
dien avond - en - die rooze!

Guido Gezelle

zondag, februari 19, 2006

Fryske Tsiisbyt Friese kaasstick

Ingrediënten:
- 50 gram geraspte Friese nagelkaas
- 70 maanzaadstengel (warm)
- 4 plakjes bladerdeeg
- zout
- 2 eetlepels maanzaad
Bereiding:
Deegplakjes in 6 repen snijden.
Aan beide zijden licht met zout bestrooien en de helft van de reepjes aan beide zijden met maanzaad bestrooien.
1 reepje met maanzaad en 1 reepje zonder maanzaad 2 maal indraaien.
In oven op 200 C ± 20 minuten bakken.

Courtship Alma Tadema

De oplossing

“Heb je het raadsel al opgelost” zei de Waanzinnige Hoedenmaker, terwijl hij zich opnieuw tot Alice wendde. “ Nee , ik geef het op,” antwoordde Alice, “wat is het antwoord?”. “ Ik heb geen flauw idee “ zei de Hoedenmaker. “ Ik ook niet, “ zei de Maartse Haas. Alice zuchtte vermoeid. “ Ik denk dat u wel beter uw tijd kunt besteden,” zei ze, “ dan deze te verspillen door raadsels op te geven, die geen oplossing hebben”.
uit: Alice in Wonderland