maandag, februari 27, 2006

Ethische kwesties

Lieve mensen

Het is al weer een tijdje geleden, dat ik mij direct tot u gericht heb en er zijn nu toch een paar zaken, die nadere aandacht verdienen en waarbij een geestelijke raad u kan steunen. Om te beginnen de kwestie, die al een paar dagen op deze weblog speelt. Mag er geciteerd worden? Hierover kan ik kort zijn, natuurlijk mag dat, wij vanuit de kerk doen eigenlijk niets anders. Er is niks mis mee, mits men zich natuurlijk wel beperkt tot opbouwende citaten en daarover heb ik wel eens mijn twijfels als ik de woorden van ene Camus lees. Plato en Aristoteles zijn zonder meer toegestaan. Zij verrijken ons leven. De andere kwestie ligt gevoeliger. Mag men kievitseieren rapen? De bijbel geeft ons hierover weinig houvast , dus wil ik het algemener benaderen, hoe staan wij als katholieken tegenover eieren. Wel, lieve mensen, wij eten ze, weliswaar van de kip, maar in wezen is dit een vogel zoals de kievit. Bovendien door het rapen te verbieden lopen wij het gevaar een compleet volk te demoniseren, dat sinds de moord op Bonifatius toch al niet zo’n beste naam heeft . Ik zou zeggen, rapen ja, maar niet te begerig, dus niet elke dag en laat ook eens een ei liggen voor de ander, de ander, waarin wij onszelf herkennen als in een spiegel.

Uw pastoor te H.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank u. Zij die iets hebben tegen citaten, zouden de moeite moeten nemen te kijken naar de trilogie De Keizer van het Verlies, De Koning van het Plagiaat en De Bediende van de Schoonheid van Jan Fabre, gespeeld door Troubleyn, te zien in België/Frankrijk.

De figuur in De koning van het plagiaat zoekt kennelijk iets waardoor hij zich kan onderscheiden maar raakt niet zoveel verder dan de grenzen van de volmaaktheid, wat een engel hoort te zijn. Daar zit ook zijn dilemma. Hij bevindt zich in een unieke positie, maar is verveeld, en kijkt op naar het onvoorspelbare, irrationele van de mens. Luidop denkend werkt hij de gedachte uit dat lenen, dat het dupliceren, het kopiëren en de herhaling noodzakelijk zijn voor evolutie, voor het vorderen van de geschiedenis. Omgekeerd geredeneerd relativeert hij dwanggedachten rond originaliteit en authenticiteit en rond de extreme tegenstelling diefstal/plagiaat versus copyright/intellectuele eigendom.

Zijn bespiegelingen krijgen attributen mee op de scène. Zo heeft hij een stapel namaakhorloges (perfecte namaak) op zijn armen zitten, die hem doen uitweiden over de tijd, inwisselbaarheid en over de relativiteit van rationele stellingen. "Wie als hedendaags filosoof of wetenschapper of schrijver nog nooit het gevoel heeft gehad dat hij een charlatan is moet wel een oppervlakkige geest zijn wiens werk vermoedelijk niet de moeite van het lezen waard is." Hij roept de hulp in van een aantal breinen die op de scène de vorm krijgen van stenen (gespoelde koraalstenen). Niet zomaar betreft het Einstein (symbolisch voor de wetenschap), Wittgenstein (de filosofie), Gertrude Stein (de kunst), en Frankenstein (de artificiële intelligentie), die hij "het bewustzijn van de moderne mens" noemt, en op wie hij respectievelijk de begrippen (in die volgorde) "na-apen", "kopiëren", "plagiëren" en "imiteren", projecteert. De alfa en de beta wetenschappen zijn gelijk vertegenwoordigd. Zoals de keizer van het verlies het hart aan een nader onderzoek onderwerpt, doet de koning dat met de hersens, goed voor fantastische, soms hilarische bespiegelingen van een engel "die geen hersenen heeft".

Anoniem zei

Allez zeg,

meneer Pastoor wat een mooie woorden voor zo'n manneke als ik, zunne. Eierkes rapen, das mooi zunne mej Pasen he. Eerst de laatste woorden en nogw at van die schone muziekskes en dan zoeken maar. Ook eierkes van chocolade mogen wij wel graag eten, maar ik weet niet of de Friesche vogelkes die leggen, he.
Tja en dan die schone citaten in de muziekskes van meneer Bach, of onze Katholieke Mozart. Geen variaties zonder een mooi themake, toch zunne. Ik ben maar een simpele ziel, maar mooie liedekes van een ander gebruiken is toch een grote eer voor dieje compositeur, of nie dan zunne.
Goh, we moesten maar eens een straffe Leffe drinken, meneer Pastoor, na den 'hoge mis', nie waar zunne.

Anoniem zei

Beste anonymous, u heeft er, hoop ik, geen bezwaar tegen, dat ik uw woorden in mijn preek van aanstaande zondag aanhaal

Anoniem zei

Beste Peerke, een goed geestelijk gesprek met u onder het drinken van een "straffe leffe", lijkt mij een goede zaak. God bescherme het Belgenland

Anoniem zei

Lieve,lieve mevrouw, bedankt voor de abrikozen,ook namens Doarmer, het is werkelijk een godddelijke vrucht.

Anoniem zei

Wat een toeval, zeg, ik heb nog 3 keer Lef in huis! Ik nodig U, mijnheer Pastoor, en de sappige en muzikale Belgische Peer uit om zondag a.s. na de hoogmis te H. deze 'straf' (fe leffe) bij ons te komen 'genieten'.

Anoniem zei

Natuurlijk, mijnheer pastoor, zal ik zelf niet zo'n Leffe drinken!
Ik voel uw straf al als...!
Ik beperk me tot de "Boerenmeisjes". Kunt u zich vinden in deze beperking?

Anoniem zei

Lieve huisvrouw, waarom zou u geen gedegen abdijbrouwsel mogen drinken, u bent toch katholiek

Anoniem zei

Zowel de posts als de comments op tijden dat een normaal mens werkt. Typerend!
De mensheid is gedoemd tot originaliteit.

Anoniem zei

Beste Fan, het boartersplak is ook niet bedoeld voor normale mensen, daarvoor is speciaal het twiljocht aangelegd.

Anoniem zei

Bu Ma of Fan Ta, zo u wilt, in u schuilt m.i. een groot kunstenaar.
Alleen zie ik die potentiele bloem door uw ''eigenwijze'' niet ontluiken.

Anoniem zei

Allez zeg,

schoon Huisvrouwke,

ik heb voor U een schoon liedeken gevonden waar van allerhande Belgische Bierkes in voor komen, zunne. Als ge Goesting hebt kunt ge daarvan nemen, ook vrouwkes hoor. Maar....tis wel een citaat of zoeget, want ik ben nie van de moeilijke zaken he.

van: Willem Wilmink [1936-2003]

"Belgisch bier

Zeg wat wilde gij voor bier,
Sanctus, Duvel, Tempelier,
Gildenbier of Afflighem
of Jack-op uit Wolvertem?
Speciale Aerts misschien
of een Breendonk's Vitamien?
Rochefort of Kriek Lambic,
Palten, Koninck, Liefmans Kriek?

Mater, Paters Vat, Floreffe,
Rubens Bier of Christmas Leffe?
Vader Abt of Cardinal
of een Tripel van Westmall'?
Stella, Maes of BST,
Witkap Tripel of Chimay,
Witkap Stimulo, Maibock
of een Gueuze Van den Stock?

Een Grand Cru? Een Maredsous?
Een West-Vleteren uit Wattou?
Extra-Moortgat of Orval,
Pieter Pauwel of Christal?
Hoegaards Wit Bier of Lamot,
Rodenbach of Tongerlo?
Chevalier of Ide Pils?
Vriend, ik heb voor elk wat wils"

En meneer Pastoor, we kunnen ze eens allen gaan proeven, hier in mijn stamme cafeeske in St. Niklaas.

Anoniem zei

Beste Peerke, schoon , heel schoon