vrijdag, februari 17, 2006

Het gesprek It petear

'Neem wat wijn', zei de Maartse Haas op aanmoedigende toon. Alice keek de tafel rond, maar er stond niets op behalve thee.'Ik zie nergens wijn', merkte ze op. 'Die is er ook niet', zei de Maartse Haas. 'Dan was het ook niet erg beleefd van u om 'm aan te bieden', zei Alice. 'Het was niet erg beleefd van jou om te gaan zitten zonder uitgenodigd te zijn', zei de Maartse Haas. 'Ik wist niet dat het uw tafel was', zei Alice.'Er is gedekt voor veel meer dan drie personen'. 'Jouw haar moet nodig geknipt worden', zei de Hoedenmaker. Hij had een poosje met grote nieuwsgierigheid naar Alice zitten kijken en dit waren zijn eerste woorden. 'U moet niet persoonlijk worden', zei Alice tamelijk streng,'dat is heel ongemanierd'. De Hoedenmaker sperde zijn ogen wijd open toen hij dit hoorde; maar al wat hij zei was: 'Wat is de overeenkomst tussen een raaf en een schrijftafel?' Ha, nu gaat het leuk worden’ dacht Alice. Ik ben blij dat ze raadsels gaan opgeven. ‘Ik geloof dat ik dat kan raden', voegde zij er hardop aan toe. 'Bedoel je dat je denkt dat je daar het antwoord op kan vinden?', zei de Maartse Haas. 'Ja juist', zei Alice. 'Dan moet je zeggen wat je meent', ging de Maartse Haas verder. 'Ja', antwoordde Alice haastig, 'tenminste - tenminste ik meen wat ik zeg - dat is hetzelfde, weet je.' 'Helemaal niet hetzelfde!', zei de Waanzinnige Hoedenmaker. 'Kom nou, je zou net zo goed kunnen zeggen dat 'Ik zie wat ik eet' hetzelfde is als 'Ik eet wat ik zie!'..."

Uit: Alice in Wonderland

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind echt dat je moet menen wat je zegt. Dus als ik zeg dat ik weet wat het verschil is tussen een schrijftafel en een raaf dan meen ik dat!

Anoniem zei

Lieve Alice, natuurlijk meen jij, dat je weet, wat de oplossing is.

voorbijganger zei

De vraag is echter wat de overeenkomst is, niet wat het verschil is.