zaterdag, maart 11, 2006

Een andere vertaling In oare oersetting

Era il giorno ch’al sol si scolloraro
per la pietà del suo Factore i rai,
quando i’ fui preso, et non me ne guardai,
ché i be’ vostr’occhi, donna, mi legaro.

Tempo non mi parea da far riparo
contra colpi d’Amor ; perô m’andai
secur, senza sospetto; onde i miei guai
nel commune dolor s’incominciaro.

Trovommi Amor del tutto disarmato
et aperta la via per gli occhi al core,
che di lagrime son fatti uscio et varco.

Perô, al mio parer, non li fu honore
ferir me de saetta in quello stato,
a voi armata non mostrar pur l’arco.

Petrarca

(Vertaling)
Het was de dag, waarop, uit mededogen
met wie haar schiep, de zon verstek liet gaan,
toen ik vergat mijn blikken neer te slaan,
en in de ban kwam, vrouwe, van uw ogen.

Ik was te argeloos op weg getogen,
niet denkend dat ik Amor moest weerstaan.
zo ving mijn lijden op de Vrijdag aan
waarop zich rouwend aller hoofden bogen.

De god der Liefde trof mijn zwakste plekken,
mijn ogen, uitweg voor mijn tranen nu,
en vond de toegang tot mijn hart wijd open.

Hij heeft, wat ik hem niet ten eer vind strekken,
een weerloos man geraakt, terwijl hij u,
die zich bewapend had, schotvrij liet lopen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Petrarca's onbereikbare Laura, een topos in de literatuur sinds Propertius en zijn Cynthia: de femme fatale.

Anoniem zei

Beste anonymous, er bestaat een theorie dat Laura nooit bestaan heeft, maar dat Petrarca haar heeft "bedacht", waarschijnlijker is het Laura de Sade geweest, zij was getrouwd met ene de Sade(nomen est omen!), maar hoe dan ook ze was 21 jaar lang (!)zijn richtpunt.

Anoniem zei

Uiteraard, doarmer, was ook Cynthia een pennenvrucht. Wellicht is zelfs Petrarca's beschrijving van de beklimming van de Mont Ventoux in deze richting te duiden?

Anoniem zei

Beste Anonymous, een citaat in een citaat: Als Petrarca samen met zijn broer de Mont Ventoux beklimt citeert hij de kerkvader Augustinus:
En de mensen gaan om te bewonderen
de hoogten van de bergen en de machtige golven van de zee en de brede stromen van de rivieren en de gang van de oceaan en de omloop van de hemellichamen,en zij verlaten zichzelf.

En inderdaad misschien heeft deze beklimming van de berg der winden ook niet plaatsgevonden

Anoniem zei

Beste doarmer, de door fan geadverteerde quiz lijkt mij meer iets voor peerke: een combinatie van literatuur en muziek!

Anoniem zei

Beste anonymous, ik ontdek dat HTML in het commentaar werkt, als je een i tussen haken zet, en afsluit met met een i tussen haken en een / ervoor, staat alles ertussen cursief

Anoniem zei

Doarmer, ik weet te weinig van Petrarca's Laura, maar wat gebeurde er met Laura na 21 jaar 'mikpunt'te zijn geweest van 'haar' Petrarca?

Anoniem zei

En weer hoor ik die adembenemende muziek...dit keer met een melancholische ondertoon!

Anoniem zei

Beste cursiste, heel droevig Laura stierf aan de pest.

Anoniem zei

Lieve Nynke, Doarmer is soms ook melancholisch als hij bezig is met het regelen van het verkeer in het buitengebied en dan terugdenkt aan zijn tijd als parelvisser.

Anoniem zei

Allez Anony Mouske,

da lijkt maj een schone kwis, zunne. Misschien saam eraan doen, ik de muziekskes en gij den literatuur?
En dieje Mont Ventouw, die is natuurlijk verduivels moeilijk he. Daar hebben er nog al wat mannekes de klop van den Hamer gevoeld he. Ik ga saam met mijn Koersmakker er ieder jaar nog even kijken naar diejen Renner die er niet meer is he. Ik kan me zo voorstellen dat die meneer Petrarca halverwege dacht, tis wel goe zo, zunne.