woensdag, maart 01, 2006

Jitris romte en tiid

Ruimte is eveneens elastisch en ook hier treden gelijksoortige vreemde effecten op. Als de tijd wordt uitgerekt, krimpt de ruimte. Als we in een trein een station door zouden razen, gaat vanuit ons standpunt gezien de stationsklok iets langzamer lopen ten opzichte van een reiziger op het perron. Daarentegen lijkt voor ons het perron wat verkort. Natuurlijk merken we nooit iets van deze effecten, omdat ze bij gewone snelheden zo ontzettend klein zijn, maar met gevoelige apparatuur zijn ze gemakkelijk te meten. De wederkerige vervormingen van tijd en ruimte kunnen worden opgevat als een omzetting van ruimte (die krimpt) in tijd (die uitrekt).Eén seconde tijd is echter heel wat ruimte waard - 300.000 kilometer om precies te zijn…….. Zwaartekracht vertraagt de tijd . Dit is zelfs op de aarde experimenteel aan te tonen. De klok boven op de toren gaat sneller dan die aan de voet. Hoe sterker de zwaartekracht, hoe sterker de tijdkromming. Een ster kan onder zijn eigen immense zwaartekracht imploderen tot een ruimtetijd-singulariteit, een zwart gat. Iemand , die zich in zo’n zwart gat bevindt, staat letterlijk buiten de tijd. Om uit het gat te kunnen ontsnappen, zou hij eruit moeten komen voor hij erin terechtkwam

Paul Davies: God in de nieuwe natuurkunde

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Was de tijd er eigenlijk al voordat de mens er was?

Anoniem zei

Toen God alles schiep, schiep hij ook de tijd (vrij naar Augustinus)

Anoniem zei

Allez zeg,

nu snap ik het he zunne, als ik snel op mijne fiets koers is de weg veel langer.
Mijn idee, gewoon kalm aan doen zunne, dan is de weg het kortste, nie waar.
En als God het schiep, dan is het goe he, nie waar meneer Pastoor.

Anoniem zei

Is Davies niet die man van How to build a time machine?

Anoniem zei

Geachte Anonymous,Pastoor te H in A, Doarmer, F. Tast en Sappige Peer,
gaat het erom wat we weten of wat we zijn?

Anoniem zei

Lieve psychologe, wat heeft u weer "brilliant" de kern van de zaak naar boven gehaald.Wie zijn wij? Doarmer is een "zwerver door de droom".

Anoniem zei

zwaartekracht vertraagt de tijd...de klok boven op de toren tikt sneller dan aan de voet...
Toch gek, dat naarmate je ouder wordt en krom/geboggeld en kleiner, dat het lijkt alsof de tijd steeds sneller loopt!
(bacio)

Anoniem zei

Lieve Bacio, volgens mij heeft u gelijk en klopt er iets niet aan de theorie

Anoniem zei

Niks mis met de theorie door de oude "geboggelde" mens aan te halen.
Ik zorg nl. voor deze oude mens. Dat deed ik in mijn studententijd in de Stichting "Jong en Oud" en nu 'doe' ik nog steeds een paar 83+ers. Ik meen er dus 'verstand 'van te hebben.
Juist zij -wijzen inmiddels- heffen zich ver boven de burgerlijke hardwerkende mensheid. En hoe hoger je 'bent', hoe sneller de tijd gaat lopen! Advies voor Anonymous: Kijk op tegen de oude(geboggelde) mens i.p.v. er op neer te kijken!

Anoniem zei

beste Florence n.,

Voor de goede orde...ik heb niets tegen oude mensen. Maar.. met het oog op de toenemende vergrijzing en -in het achterhoofd - de recalcitrante houding van de hippies in de jaren 60 (nu inmiddels aardig op leeftijd), vrees ik dat "hangouderen" HET probleem van de 21ste eeuw zullen worden.

Anoniem zei

Lieve Florence, u doet 83+, en ik dacht altijd u gewonde krijgers verzorgde.