zondag, april 02, 2006

Een vergeten dag In ferjitten dei

Enkele dagen geleden schreef de waarde anonymous in een commentaar op deze weblog, dat er zomaar een uur verdwenen was. Op zich is dat heel vervelend, maar ik ben regelmatig een hele dag kwijt, ik noem dat “ in ferjitten dei”, een vergeten dag. Gisteren was zo’n dag. Op de kalender lees ik, dat het vandaag 2 april is, ik weet nog dat het vrijdag was, maar wat is er op 1 april gebeurd, werkelijk geen idee. Ik ben de dag kwijt. Cynici zullen wel zeggen, dat hebben wij ook wel eens, dat komt door de drank, maar hand op mijn hart, dat kan niet de oorzaak zijn.Ik denk wel eens, zou er een soort “tijdvreter” bestaan, een wezen, dat seconden, minuten , uren en soms zelfs dagen wegsnoept. Ach een paar seconden kwijt, dat merkt geen mens, maar als je al die seconden optelt, dan kun je een aardig bestaan opbouwen. De vraag blijft dan wel, waarom moet ik dan weer een complete dag kwijt raken . Na zo’n ferjitten dei vraag ik wel eens aan anderen “Wat heb ik gisteren gedaan? , en ik krijg dan vage antwoorden in de trant van “ Oh, gisteren, toen was jij er niet.” Goed, maar waar was ik dan wel, was ik er überhaupt? Ja, mensen, wij denken wel ,dat ons bestaan veilig en zeker is met vaste benoeming en levensloopregeling, maar geloof mij maar, het gevaar is altijd dichtbij.
Doarmer

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Vanmiddag de schrijver van 'De intensieve menshouderij' in Buitenhof in debat gezien met Ton van Haperen en een ROC-manager. Dat deed mijn onderw..hart goed.

Anoniem zei

Beste anonymous, een ROC-manager? Kun je dat eten ?

Anoniem zei

Helaas Buitenhof niet gezien. Ik deed aan 'intensieve menshouderij' op de sportschool. Maar morgen om 13.20 onder mijn surveillance krijg ik een kans om 'mijn Ton' alsnog te horen in de herhaling. Hopelijk is Anonymous in staat om mij te vervangen in het 6de lesuur?! Ook mijn onderwijshart moet natuurlijk gevuld worden!

Anoniem zei

Lieve economa, wilt u het woord onderw.... a.u.b. niet voluit schrijven.Doarmer krimpt elke keer weer ineen.

Anoniem zei

Economa, kent u www.uitzendinggemist.nl niet? Ik kijk daar eigenlijk altijd naar ipv. naar de televisie, zodat ik het voor mezelf heb omgedoopt tot www.uitzending.nl

Anoniem zei

doarmer, nu moet ik wel reageren, ik wist niet dat anderen het fenomeen ferjitten dei ook kenden! mij overkomt het heel zelden, maar als het gebeurt, dan gebeurt het ook goed: een hele dag weg, niet zomaar weg, echt weg, geen herinnering, slechts een niets. kan dat wel waar zijn? en toch weet ik dat het waar is. het niets is dan waar. doarmer, klopt dat?

Anoniem zei

Dat klopt. Niets is waar.

Anoniem zei

Ik durf zelfs te stellen: Niets is saaier dan de waarheid.

Anoniem zei

Zo'n vergeten dag lijkt me een 1 april grap.
Of wat serieuzer, Doarmer en alle andere dagenvergeters, is het een teken van het aanbreken van de herfst in jullie leven.
Daar is niets mis mee.
De tijd gaat er uiteindelijk alleen maar sneller door.
En het 'niets' wordt uiteindelijk helemaal 'waar'.

Anoniem zei

Lieve passante, het is waar wat u zegt en Doarmer is blij dat hij niet de enige is, die last heeft van dit verschijnsel.

Anoniem zei

Lieve meesteres van de tijd, Doarmer had nu net het gevoel, dat de lente in zijn leven uitbrak en dat de tijd even stilstond

Anoniem zei

GEDOEMD,

het kan niet anders. De dag des oordeels komt eraan. Als dagen plotseling verdwijnen, en dan ook nog bij normale gezonde mensen, dan is dat een voorbode van het kwaad.
1 april een vreemde dag. Dat de Geuzen Den Briel in namen?
Dag der zotten wordt het genoemd. Het kan niet anders of Doarmer heeft een voorteken afgegeven.
Mijn voorspelling:
In 2008
wordt de Apocalyps verwacht.

Toch?

Anoniem zei

Beste anonymous,economa,passante,
meesteres, waarheidsdeskundige en dominee, laten we in elk geval de zaak goed in de gaten houden. Als er meer mensen zijn, die tijd kwijtgeraakt zijn, ook al is het maar een minuut, dan moet dit onmiddelijk gemeld worden, zodat wij alles kunnen inventariseren. Misschien zou een meldpunt helemaal niet zo gek zijn

Anoniem zei

Ik ben zeer verheugd, dat er nu ook een dominee op de weblog verschenen is. Ik zie dat namelijk heel ruim.

Anoniem zei

Beste dominee,aan de Apocalyps moet inderdaad aandacht besteed worden. Wij kunnen dit teken niet zomaar negeren

Anoniem zei

Onmiddellijke melding: ik raak op de autoweg bij een snelheid van 140km per uur minuten kwijt. Ik kom dan pas weer bij zinnen als ik me zelf terug zie op de uitrijstrook. Ik ben nog niet in de herfst van mijn leven, dacht ik.
Of begint dat met minuten en worden het daarna dagen enzovoorts.
Kunnen de 'dagenvergeters' daar iets over vertellen?

Anoniem zei

Lieve autocoureuse, Doarmer heeft door uw woorden het idee, dat het probleem veel groter is dan hij eerst dacht, en daarom is hij ook blij dat hij het probleem bespreekbaar heeft gemaakt. Die minuten bent u kwijt, maar u durft er tenminste over te praten, het is geen taboe meer en dat is ook wat waard.Wat voor auto heeft u overigens?

Anoniem zei

De dissociatieve identiteitsstoornis (die we vroeger meervoudige persoonlijkheidsstoornis noemden) valt, zoals de naam al aangeeft, onder de dissociatieve stoornissen. Dissociatie is een verdedigingsmechanisme van de menselijke geest om zich te beschermen tegen overweldigende traumatische ervaringen.

Als je zulke ervaringen meemaakt, kun je je niet verweren tegen de enorme angst, pijn en heftige emoties die hiermee gepaard gaan en je staat machteloos. Je kunt deze overweldigende negatieve ervaring niet plaatsen en integreren in je leven en persoonlijkheid. Vaak heb je het gevoel (een gedeelte van) de tijd kwijt te zijn.

Anoniem zei

Zeer geleerde heer Dr.Oetker, hoe verklaart u dat deze stoornis bij zoveel mensen optreedt? Is hier sprake van een massahysterie of moeten wij de apocalypstheorie van de dominee zeer serieus nemen? Doarmer weet het niet, maar het verhaal van de autocoureuse en de passante heeft hem wel aan het denken gezet. Samenvattend zijn er tot nu toe 3 mogelijkheden:
a. Een "tijdvreter". Hoe wij ons dit bovendimensionale wezen ook mogen voorstellen.
b. Een teken dat de apocalyps nabij is.
c.De dissociatieve identiteitssstoornis