vrijdag, april 28, 2006

Gezellen

Herders zeg ik, maar zij zelf noemen zich de goeden en rechtvaardigen. Herders zeg ik, maar zij noemen zich zelf gelovigen in het ware geloof.
Ziet deze goeden en rechtvaardigen! Wie haten zij het meest? Hem , die verbrijzelt hun stenen tafelen der waarden, de dader, de euveldader:- hij is echter de scheppende.
Ziet die gelovigen van elk geloof! Wie haten zij het meest? Hem , die verbrijzelt hun stenen tafelen der waarden, de dader, de euveldader:- hij is echter de scheppende.
Gezellen zoekt de scheppende en geen lijken en ook geen kudden en gelovigen. De mede-scheppenden zoekt de scheppende, hen, die nieuwe waarden op nieuwe tafelen schrijven. Gezellen zoekt de scheppende en hem die mede oogst: want alles staat bij hem oogstensrijk . Maar hem ontbreken de sikkels; nu rukt hij de aren uit en is vol ergernis.
Gezellen zoekt de scheppende , en dezulken, die hun sikkels weten te wetten. Verdelgers zal men hen heten en verachters van goed en kwaad. Maar oogstenden zijn zij en vierenden.
Mede-scheppenden zoekt Zarathoestra, mede-oogstenden en mede-vierenden zoekt Zarathoestra: wat heeft hij met kudden en herders en lijken te maken!

Nietzsche : Aldus sprak Zarathoestra

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze strofe neem ik, samen met de 'tweeling', mee naar het katholieke, maar ook Klassieke Rome:
"Gezellen zoekt de scheppende , en dezulken, die hun sikkels weten te wetten. Verdelgers zal men hen heten en verachters van goed en kwaad. Maar oogstenden zijn zij en vierenden.
Mede-scheppenden zoekt Zarathoestra, mede-oogstenden en mede-vierenden zoekt Zarathoestra: wat heeft hij met kudden en herders en lijken te maken!"
Ik ga de meivakantie vieren. Wat heb ik met de Roomse kudden, herders en lijken te maken.

Anoniem zei

Lieve winterrose, een Roomse kudde is altijd wel aardig om op te jagen

Anoniem zei

Al zou ik willen...
Ik zie hier alleen maar kuddes: voor het Vaticaan, in alle Maria kerken, voor en in het Colosseum.
Ik voel geen enkele aantijging erop te jagen....
Ik zie wel veel Italiaanse staarders uit de kudde die liever zouden willen jagen...(als ik hun ogen goed begrijp...)
Uitkijkend op de Sancto Maria Maggiore vanuit het vroegere casa van een neef van paus Rospigliosi probeer ik te " vieren en te oogsten" zoals Zaratoestra reeds adviseerde

Anoniem zei

Lieve huisvrouw, kijk uit voor die Italiaanse ogen, ze zijn weliswaar meestal niet blauw, maar toch. En ook moet u als huisvrouw natuurlijk goed op uw handtasje en boodschappentas letten, vooral als er een scooter voorbijraast.