zondag, mei 14, 2006

Boetedoening

Nadat hij, na gebeden te hebben bij een kruisbeeld in de buurt van het esdorp V. in de Achterhoek, op miraculeuze wijze aan de dood ontsnapt is, heeft Doarmer het licht gevonden, hij is nu in de Here. Aanvankelijk ging men ervan uit, dat Doarmer op een haartje na geraakt was door een bolbliksem, nader onderzoek wees echter uit, dat het een projectiel , per ongeluk afgeschoten door het kanon van Grol , was. Voor Doarmer zijn dit onbelangrijke details . “Feit is” zei hij” dat door gebed mijn leven gespaard is en daar gaat het om. Het is voor mij een teken, dat ik de resterende jaren, die mij nog geschonken zijn, goed moet besteden. Voortaan ben ik er voor de ander, de ander die mij een spiegel voorhoudt, waarin ik mij bewust word ook van mijn eigen lijden. Om te beginnen onderneem ik blootsvoets een bedevaart naar Santiago de Compostella om boete te doen voor al mijn zonden en daarna zal ik mijn nieuwe leven ten dienste van de ander aanvangen, ik denk hierbij aan hulp aan zeehonden en mensen uit het onderw. Dus niet de gemakkelijke gevallen, maar lijden met een grote L.” De andere leden van de wandelgroep reageren wat terughoudender, zij zijn weliswaar verheugd , dat ze er heelhuids vanaf gekomen zijn, maar ze vinden toch, dat Doarmer iets te ver gaat. Een van de leden, een zekere L. , reageerde als volgt ”Als er niets gebeurt, zonder dat Hij dat besloten heeft, waarom dan toch zo’n schot af laten gaan, we hadden verdorie gebeden en dat wist Hij al”. Zo ziet u maar weer, dat men een gebeurtenis vanuit verschillende invalshoeken kan bekijken.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik kende het Grolsche Kanon tot nu toe slechts als een prettig gebrouwen gerstennat. Prosit!

Anoniem zei

"Voortaan ben ik er voor de ander, de ander die mij een spiegel voorhoudt, waarin ik mij bewust word ook van mijn eigen lijden.", schreef Doarmer.
Wat geweldig, Doarmer, dat jij zaterdag de dertiende, ook de spiegel hebt gezien!

Anoniem zei

Ook in de metro van vandaag las Doarmer het woord "wonderwel"!

Anoniem zei

I.M. Emily Dickinson

Wild Nights! Wild Nights!
Were I with thee,
Wild Nights should be
Our luxury!

Futile the winds
To a heart in port, --
Done with the compass,
Done with the chart!
Rowing in Eden!
Ah! the sea!
Might I but moor
To-night in Thee!

Anoniem zei

het verband tussen het Dickinson-gedicht en Doarmer's ervaring ontgaat Meridies. Wel weet Meridies dat, was Doarmer ook in Roermond geweest op zaerdag 13 mei, Doarmer dit gebeuren, of dat nu verbonden was van een donderslag of een donderbus, niet zou zijn overkomen. Vergeefs heeft Meridies uitgekeken naar de BX van Doarmer, welnu, de gevolgen van Doarmer's afwezigheid bij de heiligverklaring spreken voor zichzelf. Liever dan zich overgeven aan de HMM koos Doarmer voor een lichtzinnige 'wandeltocht' , ongetwijfeld een eufemisme voor
liederlijker zaken.
Het zou Meridies niet verbazen wanneer Doarmer zijn Spaanse bedevaartstocht per vliegmachine aflegt !
DOARMER, KOM TOT INKEER.

Anoniem zei

Beste Meridies, een goed idee een bedevaart per vliegtuig, het gaat uiteindelijk om het idee en ook in een vliegtuig moet het mogelijk zijn blootsvoets te reizen en als extra boetedoening misschien een trui aan, die erg kriebelt. Wat is overigens een BX?

Anoniem zei

Biezondere Xantippe(BX) van Doarmer

Anoniem zei

Beste meridies, het gedicht was slechts bedoeld als ode aan Emily vanwege het herdenken van haar sterfdag (1886).

Anoniem zei

Doarmer, mocht jij of de andere getroffen wandelaars voor de verwerking van het 'treffen' op het Belegh van Grol afgelopen zaterdag 'nog wat beeldmateriaal wensen: bij deze http://www.112achterhoek-nieuws.nl/
'Stoere' zuslief vroeg bezorgd naar de toestand van de wandelaars uit A.. Zelf heeft ze nauwelijks nog een electrisch apparaat dat 'werkt''. Misschien dat er nog een verzamel-electrische- apparaten-actiegroep door de Pastoor te H. opgericht kan worden?

Anoniem zei

Lieve zus, het is erg aardig ,dat je-zus vroeg naar het welbevinden van de wandelaars. Doarmer denkt dat ieder op zijn eigen manier zal proberen het allemaal te verwerken, want het was me wel een klap. Ongetwijfeld zullen sommigen zeggen, dat ze er geen last meer van hebben, maar dat is verdringing en dan komen de problemen later. Doarmer is er een voorstander van het nu uit te spreken, als je het onder woorden kunt brengen is het probleem voor de helft al opgelost