donderdag, juni 01, 2006

Is it libben in dream?

“ Ik denk, dus ik besta “(1) van Descartes is misschien wel één van de meest gebruikte filosofische uitspraken. Volgens Descartes is dit het enige wat hij zeker weet, want veel van zijn opvattingen komen voort uit de zintuigen en die kunnen gemakkelijk misleid worden. Ook vraagt hij zich af of het leven, dat hij leidt wel “echt” is en niet slechts een deel van een droom. Is hij misschien het slachtoffer van een geweldige zinsbegoocheling? Worden zijn gedachten gemanipuleerd? Dit thema vindt men tegenwoordig ook in de film “The Matrix” . Maar zegt Descartes, elke keer dat ik denk, moet ik bestaan, want ik moet bestaan om misleid te kunnen worden.

(1) cogito ergo sum

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dr.Oetker, wilt u het Latijn eventueel corrigeren?

Anoniem zei

Ondanks zijn opleiding bij de Jezuïeten was Descartes' Latijn miserabel. Naar alle waarschijnlijkheid sprak hij dan ook gewoon z'n moerstaal: Je pense, donc je suis.

Anoniem zei

Nice colors. Keep up the good work. thnx!
»