donderdag, augustus 17, 2006

Uitspraken

Ik leg me toe op 't schryven van levend hollandsch. Maar ik heb schoolgegaan.

Ik geef wenken, geen regels.

't Is onbillyk van 'n cirkel, den hoek te verwyten dat-i scherp is.

Van de maan af gezien, zyn wy allen even groot. Voor 'n weter zou er geen verschil merkbaar zyn tusschen de kennis van 'n kind en van den wysgeer die 't meest en 't zuiverst gedacht heeft.

De oude heer Kappelman had 'n bui van wysbegeerte, en sprak aldus:
Myn zoon, let op uw zeggen, meer dan op uw doen, en het zal u wèlgaan in den winkel dien ik u geven zal naast het kamertjen uwer geboorte. Het doet er weinig toe, myn zoon, of de pruimen goed zyn die ge verkoopt, zeg en herhaal: wat zyn die pruimen byzonder goed.

De godsdienst is een goede zaak,
En geeft het menschdom veel vermaak.’

Multatuli

Geen opmerkingen: