zaterdag, oktober 14, 2006

Gjin pipe Geen pijp

René Magritte

De verlichte Dionysius zegt, telkens als hij over God schrijft: Hij is een zijn boven alle zijn, een leven boven alle leven, een licht boven alle licht. Hij kent hem niets toe, en daarmee geeft hij aan, dat God aan alle definities ontsnapt en ver boven dat alles verheven is. Aanschouw je iets, of krijg je een of ander inzicht, dan is dat God niet; en wel hierom, omdat hij niet dit of dat is . Wie zegt: God is hier of hij is daar , moet je niet geloven.

Meister Eckhardt (ca. 1260 – 1328)

Eckhardt spreekt hier over een Syrische theoloog uit de 6de eeuw, de Pseudo-Dionysius de Areopagiet, die van mening is, dat God aan alle definities ontsnapt. Een “negatieve” theologie, God is dat allemaal niet, wat wij over hem trachten te zeggen. Bijvoorbeeld “God is goed” is slechts een manier van spreken, want God is niet goed, zoals een mens goed is. Men kan zich voorstellen, dat Eckhardt verdacht werd van ketterij.Verstandig als hij is, herroept Eckhardt zijn uitspraken. Na zijn dood worden 17 uitspraken van hem als zijnde “ketters” veroordeeld. Doarmer wantrouwt nog steeds katholieken, die achter hun huis een stapel hout hebben liggen, zogenaamd voor de open haard.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze Dionysius speelt een grote rol in de opvattingen van Derrida.

Anoniem zei

Gaan we commercieel...doarmer?
Misschien een sponsortje voor de sportwedstrijden?

D. Bucks

Anoniem zei

De negatieve theologie stelt: alles wat ik over God beweer, schiet tekort want Hij is oneindig verheven boven alles wat ik over Hem kan zeggen. Dus strikt genomen moet ik alles wat in de traditie over God wordt gezegd ontkennen om adequater over Hem te kunnen spreken. De vader van de negatieve theologie, Dionysius de Areopagiet, zegt: 'over God zijn beweringen ontoereikend en ontkenningen waar.'

Derrida is inderdaad met de negatieve theologie in verband gebracht. Dat komt doordat hij van meet af aan duidelijk heeft gemaakt zich verlegen te voelen als het erom gaat uitdrukking te geven aan dat wat uiteindelijk – en het woord "uiteindelijk" is al problematisch – ons onvermogen aanwakkert om definitieve uitspraken te kunnen doen. Vandaar dat je in zijn werk, vooral in het vroegere, veel negatieve uitspraken tegenkomt. Bijvoorbeeld: het spoor – een van zijn basisbegrippen – is noch dit noch dat, het is niet waarneembaar en het is niet onwaarneembaar. Hij kreeg daar kritiek op:. ‘Ja maar, meneer Derrida. U spreekt in ontkenningen, net als de negatieve theologie die we toch allang achter ons hebben gelaten. U bent een cryptogelovige.’

R. Sneller

Anoniem zei

In het kader van "Dit is geen pijp" : "De idee, dat er een levende slang te zien is op het schilderij van een slang wordt niet langer gekoesterd, zodra de waarheid gezien wordt. Op dezelfde wijze houdt samsara op te bestaan (als de Waarheid gezien wordt) ook al blijft zij aan ons verschijnen."
(Vers(?)4 uit hoodstuk 2 van Yoga Vasishta Sara door Srila Premaya Turiyagita; Advaidanta Serie, z.j.