maandag, november 20, 2006

Een stukje lever

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Prometheus

Hij leerde hun van alles: spreken, tellen,
De landbouw en het nut van't hemelvuur,
En hoe men vogelstrikken op moet stellen,
En hoe men strijdt en rechtspreekt en bestuurt.

Toen, door hun domme vragen aangevuurd,
Liet hij hun zien hoe zich de mensch kan kwellen:
Hij hing zich aan de rotswand, met als buur
Een gier, die ied're ochtend toe kwam snellen.

Na zeven dagen, zoo had hij geoordeeld,
Moest hij ontketend worden, en dan kwamen
Zij allen aan de beurt om't na te doen!

Hij hing drie maanden voor hij stierf: een voorbeeld,
Waaraan zij allerhevigst aanstoot namen,
Maar dat men nu nog navolgt, net als toen.

S.Vestdijk

Anoniem zei

En mijn studenten zagen toe op hoe de adelaar mijn lever pikte.
Dit terwijl ze net van mij hadden geleerd hoe ze vogelstrikken moesten opstellen.
En ik vroeg me af: waarom ben ik leraar?

Anoniem zei

Beste drs., wat een droevig verhaal,vooral die laatste zin waarom ben ik leraar?. In deze verzuchting wordt de hele tragiek van het menselijk bestaan kort samengevat. Doarmer zou zeggen :u bent geen leraar,u bent het geworden, u doet u dat zelf aan. De mens is vrij geboren en het is beslist niet de bedoeling, dat hij later leraar wordt. Er zijn zoveel mogelijkheden. Doarmer heeft ervoor gekozen om visboer en verkeersregelaar te zijn, maar zijn andere wegen. Echt, beste drs.,leraar-zijn is een zinloze zelfbestraffing.Verbreek uw ketenen!!!!!