vrijdag, november 24, 2006

Het Doarmer-effect



Het Droste-effect is een visueel effect, waarbij een afbeelding een verkleinde versie van zichzelf bevat. Voor de verkleinde afbeelding geldt weer hetzelfde, enz. Dit proces van zelfverwijzing heet recursie. In theorie kan dit oneindig doorgaan. Het effect is vernoemd naar Droste, een producent van cacao.Op de cacaoblikken was een verpleegster afgebeeld die een plateau vasthad met daarop hetzelfde blik cacao, waarop dan weer hetzelfde stond, enz. In de literatuur is het Droste-effect een effect waarbij men een verhaal in een verhaal in een verhaal... heeft.

(uit Wikipedia)

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Vroeger, geloofde ik in Sinterklaas. Tot ik er achter kwam dat de beste man niet bestond.

Zo geloofde ik in God, maar ook daar kwam ik al snel achter de waarheid ....God bestaat niet.

En zo geloof ik alleen nog in mezelf .... totdat ....

Anoniem zei

Beste ongelovige, zolang u nog in uzelf gelooft, bestaat u.

Anoniem zei

Op het twiljocht staat bij de links (=nijsgjirrige siden)ook de link siferynfier speciaal voor de webloglezers uit het onderw.

Anoniem zei

Beste ongelovige,u raakt met uw woorden Doarmer,want eigenlijk is het met God en Sinterklaas ook zo, Zij bestaan, zolang men in Hen gelooft, omdat in onze droom alleen die dingen bestaan, waarin wij geloven.

Anoniem zei

Doarmer, is het wel zo dat als je in iets of iemand gelooft, dat of diegene bestaat? Is het niet eerder zo dat je slechts kunt geloven in wat al bestaat? Uw antwoord aan de ongelovige had dan ook moeten zijn: u gelooft in uzelf, omdat u bestaat.

Anoniem zei

Beste anonymous, Doarmer gelooft dat God bestaat, omdat er mensen zijn, die in Hem geloven.Zou niemand meer in Hem geloven, dan bestaat Hij ook niet meer. Dit hangt samen met de "dubbele" betekenis van "bestaan". De stoel, waar Doarmer op zit, bestaat, maar hij gelooft er niet in.

Anoniem zei

Bericht voor
Doarmer,ongelovige+anonymous
Klopt Doarmer, de stoel, beter gezegd fauteuil- waarin ik nu zit, bestaat, omdat ik em zie(in mijn ooghoeken), omdat ik em voel (onder mijn billen)en omdat ik em ruik.
God bestaat niet, omdat je em niet kunt ruiken, zien noch voelen.
Hij bestaat natuurlijk wel als je er in gelooft.
Dus ongelovige, tav God en Sinterklaas, u zegt het zelf al: u gelooft er niet meer in! Dus bestaat God en Sinterklaas,voor u niet meer. Dat is uw waarheid! En gelovige als u niet meer in u zelf gelooft, bent u dood, bestaat u niet meer. En dat is dan maar goed ook.
Tenslotte anonymous, materialist, ontpopt, u zich! Dan bestaat u pas.

Anoniem zei

Waarschuwing voor alle 'leden':
Het Doarmer effect, de zoektocht naar de 'ware' ik kent één gevaar: gooi het geloof in jezelf niet over boord.

Anoniem zei

Lieve Lotte, Doarmer denkt, dat men zijn ware ik nooit zal vinden. Het ken uzelf is een zoekzocht in het oneindige.Zo stopt het Droste-effect ook nooit, ook al kunnen wij het niet meer waarnemen.

Anoniem zei

Bij de wandeling vanmiddag zag ik plots de PvdD voor me oplichten(ze hadden allen een wit kostuum aan). Ik zei: "Die waren er de vorige keer niet".
"Wel, die liepen hier toen ook".
"Dan waren ze er dus wel, maar dan heb ik ze niet gezien".
Ik begreep zowaar hoe dat kon.
Deze week had een vriend geopenbaard dat hij op de PvdD had gestemd.
Het duurde even. Maar na drie dagen waren haar zienersogen waren niet langer blind.

Anoniem zei

Lieve open baring, die vriend, over wie u sprak, moet wel erg veel van dieren houden en zo.De lijsttrekster maakt wel een goede indruk op Doarmer.

Anoniem zei

Op mij maakt die lijsttrEKSTER ook een goede indruk. Volgens mij hoort ze bij Al(le) Gore aankondigers van de zondvloed.

Anoniem zei

Lieve open baring, het is inderdaad weer eens tijd voor de ondergang van de wereld. Doarmer zet meteen het verhaal van Deukalion en Phyrra op de weblog.Misschien dat het sommige lezers wel bekend voorkomt, er was veel plagiaat in de oudheid.