zondag, november 12, 2006

Kompensaasje

O, mijn ziel, haak niet naar het onsterfelijke leven,
maar haal alles uit de akker der mogelijkheden

Pindarus

Wie kan zeggen: ik heb acht volmaakte dagen gehad? Mijn geheugen zegt me dat en ik weet dat het niet liegt. Ja, dat beeld is volmaakt zoals die lange dagen volmaakt waren. Die vreugden waren alle lichamelijk en ze hadden alle de instemming van de geest. Dat is de volmaaktheid, de tevredenheid met het eigen lot, de erkentelijkheid en het respect van de mens.

De troost van deze wereld is dat er geen onafgebroken lijden bestaat. Een pijn verdwijnt en een vreugde herleeft. Alle houden ze elkaar in evenwicht. Dit is een wereld van compensatie.

Albert Camus

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Doarmer vindt acht volmaakte dagen heel wat.Eigenlijk zijn deze acht dagen het verschil tussen Camus en Schopenhauer.

Anoniem zei

Elk moment waarop men zich laven mag aan de wonderschone verzen van Pindarus, is volmaakt.

Anoniem zei

Hoeveel volmaakte tijd is nodig om het leven zinvol te maken? Missschien is één volmaakt uur al voldoende.