zaterdag, november 18, 2006

Zonder beelden

Gij moet God liefhebben zonder wederliefde d.w.z. niet omdat God liefdevol is, want God is niet liefdevol. Hij is boven alle liefde en wederliefde. “Hoe moet ik God dan liefhebben?” Gij moet God niet geestelijk liefhebben, d.w.z. uw ziel moet niet-geestelijk zijn en ontdaan van al het geestelijke; want zolang de ziel geest-vormig is, heeft zij beelden; zolang zij beelden heeft, heeft zij eenheid noch eendracht; zolang zij geen eendracht heeft, bemint zij God niet recht, want bij ware liefde komt het op eendracht aan. Daarom moet uw ziel niet-geestelijk zijn, vrij van al wat geest is en moet zij geestloos daar staan; want indien gij God liefhebt als God, als geest, als persoon en als beeld – dat alles moet weg. “Hoe moet ik hem dan liefhebben?” Gij moet Hem liefhebben gelijk Hij is: een niet-god, een niet-geest, een niet-persoon, een niet-beeld, maar als een louter, zuiver, rein Eén, gescheiden van alle tweeheid; en in dat Ene moeten wij eewiglijk wegzinken van niets tot niets.

Meester Eckhart (ca 1310)

Hoe "leeg" kan een mens worden? De mysticus Eckhart volgt de via negativa, de "weg van de ontkenning". De negatieve theologie stelt: alles wat ik over God beweer, schiet tekort, want Hij is oneindig verheven boven alles wat ik over Hem kan zeggen. (Dionysius de Areopagiet : "over God zijn beweringen ontoereikend en ontkenningen waar.” ) Zogenaamde zekerheden worden op losse schroeven gezet en hier is een overeenkomst met de benadering in het zenboeddhisme. Zoals al eerder gezegd, men kan zich voorstellen, dat Eckhart beschuldigd werd van het hebben van ketterse opvattingen.

Geen opmerkingen: