vrijdag, december 15, 2006

De boze brief

Doarmer ontving vandaag een brief met de volgende inhoud:

Je weet, Doarmer, dat ik heus wel tegen een grapje kan, maar jij en B. zijn deze keer te ver gegaan. Nota bene op de dag, die voor mij de gelukkigste van het jaar had moeten zijn, komen jullie aanzetten met een “zogenaamd geschenk”, een heks op een bezemsteel en dat is wel het laatste, waarop ik zat te wachten. Jullie hebben daarmee mijn hele dag kapot gemaakt, ja, lees dat maar goed, kapot gemaakt. Waaraan heb ik dat verdiend? Vooral jij Doarmer valt mij ontzettend tegen. Wie heeft er steeds voor koffie gezorgd, als jij verkleumd van de kou binnenkwam? Denk daar maar eens goed over na! Ik heb na gisteren mijn conclusies dan ook getrokken. Jou en dat “vriendje” van je wil ik hier nooit meer zien en zeker niet op de dag, die de gelukkigste van het jaar moet zijn.

De groeten
D.

De lezers kunnen zich voorstellen, dat Doarmer erg schrok, toen hij deze brief las. Hij krijgt wel vaker boze brieven, maar deze sloeg alles. Waarom had D. eigenlijk een heks op een bezemsteel als geschenk gekregen? B. en Doarmer waren van plan een beeldje van een lief herderinnetje met een schaapje voor D. te kopen, maar de verkoopster in de winkel zei “ Dat moeten jullie niet doen, de moderne vrouw identificeert zich in de eerste plaats met de heks. Zo’n herderinnetje is veel te “vanille”. B. en Doarmer luisteren altijd goed, als ze iets over vrouwen kunnen leren en zij hebben dus die heks gekocht. En zo zien de lezers maar weer, dat door een klein misverstand een vriendschap helemaal voorbij kan zijn, want D. zal wel heel lang boos blijven.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Doarmer in de doling?

Niets jaagt mijn bloed sneller door mijn aderen en doet mijn hart feller bonken dan de klank van het woord heks. In deze moderne tijd bloeit de hekserij alom en lijkt de moraal verdwenen. Hoewel menige heks een flinke bos hout voor de deur heeft, belandt er helaas zelden eentje op de brandstapel.
En toch..... , juist in deze kille donkere tijd is weinig zo hartverwarmend als een fakkelende heks op een houtstapel. Het kwaad gaat in rook op waar je bij staat en het verdrijft de koude uit de botten. Als pater zie ik altijd uit naar een dergelijke louterende gebeurtenis.
In het geval van D. dient zoals gebruikelijk eerst nader onderzoek verricht te worden, aangezien zij geenszins het aanschijn heeft van een heks, immers, zij heeft lang blond haar, dat door de zon beschenen oplicht als een aura rond haar hoofd. Ook missen haar gelaatstrekken het scherpe en vileine, waarin de duivel doorschijnt. Ook bokspoten en horentjes ontbeert deze Tubantendochter.
De ware kol herkent men aan haar donkere gloeiende ogen,
haar wellustig kronkelende lokken en haar zure grijns, wanneer zij zich onbespied waant.
Wij moeten ons in dit soort zaken echter hoeden voor misleiding, immers:

Vrouwenlist es menichfout,
Sijn si jonc, sijn si out.

Om zekerheid te krijgen in deze zaak dienen wij D. in het water te smijten om te zien of zij wellicht blijft drijven. Dit kan dienen ter stichting van zondige lieden. De beste plaats hiervoor is derhalve de plomp in de buurt van het ketternest E. Dit zal de schaarse bekeringen aldaar sterk ondersteunen. Ik reken op de aanwezigheid en hulp van de zo ruimhartig getonsureerde heren dr. Oetker en Doarmer, aangezien ik als geestelijke wel een oordeel mag vellen, maar niet ten uitvoer brengen. Als altijd zich om uw zielenheil bekommerend groet u,
uw pater Pierre de Bree s.j.

Anoniem zei

Misschien een idee om P. Pieter te laten assisteren in dit conflict?

Anoniem zei

Heksen zijn niet altijd slecht geweest. Het woord 'heks' betekende lang geleden: oude, wijze vrouw. In elke streek woonde wel zo' n oude, wijze vrouw. Ze wist veel meer over de natuur dan andere mensen.
En,........
pacifist,
Zo rigoreus hoeft nu ook weer niet!!!

Anoniem zei

Ik bespeur een zekere aarzeling bij db. Aangezien het hier om een daad van gerechtigheid gaat is dit ongewenst. Alhoewel koudwatervrees bij de heks nog enigszins begrijpelijk is, mag weifelachtigheid in zaken van geloof niet getolereerd worden. Hoe komt db zo positief over heksen? Is hij reeds behekst???

Anoniem zei

Lieve mensen, laten wij elkaar vooral niet beschuldigen. Ik ben het met u eens, het is een ernstige zaak, maar niemand schiet er iets mee op als het uitloopt in een massahysterie.Pater Pierre, ik werd vandaag al door een parochiaan opgebeld, die zijn openhaardhout gratis ter beschikking wilde stellen, maar zover zijn we nog lang niet.