maandag, januari 22, 2007

Net wichtich Niet belangrijk

De maatschappij vind ik iets bijkomstigs, maar je kunt haar niet geheel negeren. Je moet haar, als het kan, gebruiken, dienstbaar maken aan je kunst, dan is ze tenminste nog ergens goed voor. Maar niet nodeloos sputteren en trappelen, dat is zonde van je energie en je tijd. Veel kunstenaars zetten zich schrap tegen ik weet niet wat allemaal, en ik snap zelden waarom. Ik vind iemand die uit principe geen boeken in een boekwinkel signeert, of geen lintje van de koningin aanneemt, eigenlijk veel ijdeler dan iemand die dat rustig wel doet. Geef aan de keizer wat des keizers is. En beweer desnoods dat je boeken goed zijn tegen slapeloosheid, nachtangst, waterzucht, krop en zinkingskoorts – als je maar jezelf niets wijsmaakt.

Gerard Reve.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Ad Majorem Dei Gloriam

Op verzoek van de generaal-overste van mijn orde bezocht ik hedenmorgen wederom het ketternest te E om mij op de hoogte te stellen van het wel en wee der gelovigen. Gewoontegetrouw blijf ik de door mij gedoopte bekeerlingen op hun levenspad volgen, zeker in het bijzondere geval waarin het gaat om een met natuurzuivere melk gedoopte boerendochter. Ik trof haar hangend aan de bar in zeer desolate toestand. Ze keek mij met een verwilderde blik aan en uit haar ogen sprak wanhoop. Zij was volledig in paniek. Wat ik gevreesd had, was geschied: de dikke duivel durk had bezit van haar genomen. Het was aan mij, haar toegewijde pater, hem uit te drijven. Ik voorzag een probleem, immers, hoewel ik mij wel in de kunst van het exorciseren had verdiept, was dit altijd in keuzewerktijd geweest, zodat ik deze kunst amper beheerste. Evenwel, ik moest de duivelse machten keren en begon: "Vade retro,Satanas. Er gebeurde niets.
Kende deze kwelgeest geen Latijn of was het gewoon een lompe gast!
Ik besloot een oude bezweringsformule te proberen:
Ghi selet uutgaen ende varen
daer men sulfur ende peck niet seere en sal spaeren. Wederom geen resultaat. Ik besloot de formule te herhalen en vervolgde "In de naam van Mattheus, Mozes en Maria".
Het lukte niet. Voor de laatste maal deed ik een poging. Ik bezwoer en vervolgde:
"In de naam van Mattheus, Mozes, Maria en Henk!"
Dat was raak! Krijsend maakte de geest zich los uit het lichaam van de huisvrouw te H. en een verstikkende walm verspreidde zich. Ik dreef de demon voor me uit
naar het balkon en schopte hem over de geraniums naar beneden.
Even later zag ik hoe hij loeiend in de lucht verdween.
Toen ik mij omdraaide, zag ik Doarmer, Peerke, de goudgelokte D. en dr. Oetker versuft door de zwaveldampen tegen de bar liggen. De huisvrouw te H., al enigszins van haar rampspoed bekomen, liet snel het gezinspak vlugzout, dat zij in haar lokaat altijd in voorraad heeft, ophalen en al snel was een ieder weer op de been. De huisvrouw genoot van alle aandacht
en straalde. Zij bedankte mij maar ik wees alle eer af. In dat geval kwam die toe aan ons aller Henk, besliste zij. Dat leek mij geen goed idee. Sinds Henk in zijn vergrotende trap als "Henker" mij door een hennepen venster op hellevaart deed gaan, koester ik een zeker wantrouwen.
Nee, aan wie de eer toekomt weet u. U las toch de titel?

Anoniem zei

Mag Doarmer uit uw verhaal concluderen, dat in de hel inderdaad Nederlands gesproken wordt en Doarmer heeft wel wat medelijden met de dikke duivel D., want hij rent zelf ook altijd snel weg, als hij een Henk tegenkomt. Eerwaarde heeft u niet " de duivel met Beëlzebub " uitgedreven!

Anoniem zei

Inderdaad Doarmer, een ieglijk weet, dat Adam en Eva in het paradijs Nederlands spraken, hetgeen door een schare van eminente taalkundigen overtuigend bewezen is. Dat de oertaal Nederlands ook in de hel voertaal is, ligt in de lijn: de satan en zijn trawanten zijn al dusdanig van God los, dat zij zich niet ook nog eens een afwijkende taal kunnen permitteren.
Over het uitdrijven van de duivel met Beelzebub; de ervaring leert, dat dit een effectieve methode is om van die krengen af te komen. Is er wel een betere?
Mocht dit zo zijn, dan houdt zich voor nadere informatie op dit terrein als altijd aanbevolen,

uw pater Pierre de Bree s.j.

Anoniem zei

Are we going Dutch ... in Heaven?

42 Henks.....

Anoniem zei

God, Jo witte , dat yn 'e himel Frysk sprutsen wurdt.

Anoniem zei

Inderdaad, in de hemel wordt ook Fries gesprutst, maar eigenlijk alleen in een paar uithoeken en dan nog op kleine schaal. Er zijn in de hemel namelijk niet zo veel Friezen. De stukjes die zij bewonen, zijn al van verre te herkennen aan de vergrote molshopen, waarop dit volk stug standhoudt. Vanwege de steeds uitdijende bevolking van de hel laaien de vuren daar steeds hoger op.
Het gevolg is, dat het peil van het hemelwater sterk stijgt, zodat de lager gelegen stukken onder beginnen te lopen. Alleen de Friezen voelen zich hier thuis. Teneinde deze gebieden te kunnen behouden wordt overwogen speciaal voor Friezen een soepeler toelatingsbeleid te hanteren.
Kortom, Doarmer valt weer met zijn neus in de boter!

Anoniem zei

H. Petrus, u kent toch de Friese koning Redbad (679 – 719). Deze dappere krijger wilde zich niet laten dopen, omdat hij bang was in de hemel te komen en daar eenzaam zonder zijn Friese voorouders te moeten blijven tot in eeuwigheid.

Anoniem zei

Een dappere krijger, die in dezelfde zin bang genoemd wordt. En toch koning der Friezen?
Dit zegt veel over de Friezen!
Misschien moet ik met dat ruimhartiger toelatingsbeleid toch niet te hard van stapel lopen.

Anoniem zei

H.Petrus, hij was dapper in de strijd, maar wie is niet bang voor de eeuwige gelukzaligheid.

Anoniem zei

Ik

Anoniem zei

Wie is die 'Pet Rus' die voor 'eeuwige gelukzaligheid' gaat?Kan het zijn dat ie Pet Rus normaliter Ivan heet?
En dat ie is getrouwd met C. Brokken en is hij 's nachts piloot.

Anoniem zei

Zelfs de held Gilgamesj zocht al tevergeefs naar het eeuwige leven. De oude vraag, is sterfelijkheid een straf of een geschenk?

Anoniem zei

Lees 'Tous les hommes sont mortels' van Simone de B.!

Anoniem zei

Citaatje van Simone:
Als men lang genoeg leeft, ziet men dat elke overwinning eens in een nederlaag verkeert.