donderdag, februari 22, 2007

It mearke Het sprookje

Uit de krant:
LEEUWARDEN - De Fryske Nasjonale Partij (FNP, Friese Nationale Partij) is niet blij met de benoeming van Ronald Plasterk als minister van Onderwijs. In 2000 noemde de nieuwe PvdA-minister in zijn column in het tv-programma Buitenhof Fries geen serieus te nemen schoolvak. „Ik heb niets tegen het Fries, als iedereen maar snapt dat het als taal net zo'n sprookje is als de Efteling in het Brabantse Kaatsheuvel.”
Fries is op basisscholen en middelbare scholen in Friesland een verplicht vak. „Toen we hoorden dat Plasterk minister van Onderwijs wordt, realiseerden we ons meteen dat dat niet positief is voor het Fries”, aldus fractievoorzitter en lijsttrekker Johannes Kramer van de FNP.
De mening van Plasterk als columnist staat haaks op het regeerakkoord. Daarin is expliciet opgenomen dat niets wordt afgedaan aan de status van Fries als tweede rijkstaal. De FNP, qua grootte de derde partij in de Friese Provinciale Staten, stelt aan te nemen dat Plasterk overigens weinig kwaad kan. „Want de positie van het Fries is in allerlei wetten geregeld. Maar juist nu we in Friesland overeenstemming hebben over het Fries in het onderwijs, krijgen we in Den Haag een minister met een negatieve grondhouding”, aldus Kramer.


Doarmer sprak vandaag met Dr.Oetker over de Efteling-uitspraak van deze professor P. en de doctor was terecht van mening, dat dit het beste is, wat het Fries kan overkomen. Juist door dergelijke uitspraken komen de beste eigenschappen van het Friese volk naar voren, zoals bijvoorbeeld "dwersbongelje", dwars gaan liggen. Doarmer zelf vindt het begin van de uitspraak "Ik heb niets tegen het Fries" bijzonder grappig, het suggereert dat de professor niet uitsluit, dat hij er wel iets tegen zou hebben. Doarmer kan zo ook wel wat ruimdenkende uitspraken doen, hij heeft niets tegen het Hongaars, het Lets, het Sloveens, het Spaans en nauwelijks iets tegen het Noors en het Fins, maar het Italiaans, dat ligt wat moeilijker. De uitspraak doet Doarmer ook denken aan het "Bokwerder Belang", jaren geleden een fantasieweekblad, geschreven in een Nederlands vol met frisismen, waarin de zogenaamde redacteur Wabbe Wisses in zijn artikelen ook regelmatig de zin gebruikte " Wij hebben niets tegen het Fries, maar men moet niet overdrijven". Als het met het onderw. niets wordt,kan de professor zo dit sprookjesweekblad nieuw leven inblazen. Lang leve de Efteling!

7 opmerkingen:

Erik zei

De professor had ook iets tegen godsdienst, tegen alles waar sociaal voorstaat (in tegenstelling tot alles waar bio voor staat) maar nu blijkt dat hij wel met de christenen in zee wil (ik vind die godsdienstige onderwerpen in de politiek niet zo belangrijk)en ook wel politicus wil worden (om zo meer biologen onder de politici te brengen). Dus Friessprekenden, u bent niet de enigen.

Anoniem zei

Column van 30 okt 2005: Het land van Bob Dylan
Ronald Plasterk
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me,
I'm not sleepy and there is no place I'm going to.
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me,
In the jingle jangle morning I'll come followin' you.

Bob Dylan, held van mijn jeugd; ik speelde al zijn liedjes. Ik was vrijdagavond bij zijn concert in de Ahoy in Rotterdam. Schitterend.
Ik was tegen de oorlog in Irak, maar als mensen dan zeggen dat je anti-Amerikaans bent kan ik altijd boos worden. Amerika is een fantastisch land! Het land waar we als jongeren al naar opkeken. Het land van Dylan en andere helden. Ik was de hele afgelopen week in Amerika, heb er veel vrienden, die trouwens allemaal tegen Bush en tegen die oorlog zijn, en ik laat me door niemand zeggen dat ik anti-Amerikaans ben

Anoniem zei

en:
ik laat me door niemand zeggen dat ik anti-fries zou kunnen zijn!
Ik was zelfs de animator voor het ontstaan van de cd van Bob Dylan In het Fries!

Anoniem zei

sneon 10 july 2004

Antifries

Publiceer nooit in het Fries. Lang niet alle Friezen lezen het, sommigen worden er zelfs door afgestoten. Iedereen beheerst het Nederlands al veel te goed.

Fries schrijven is een daad. Niemand leert het zo maar op school. In de hele provincie Fryslân hebben hoogstens wat ambtenaren zich echt de moeite getroost de taal te leren schrijven, omdat ze van hun werkgever wel moesten. Bijna alle anderen die het kunnen zijn taalverliefd of taalactief, en daarmee ontoerekeningsvatbaar.

Optimistisch geschat communiceren hoogstens een paar duizend mensen weleens schriftelijk in het Fries.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een Friese taalbevorderaar. Of ik voortaan het woord “triem” wilde gebruiken in plaats van “bestân” als eigenlijk de computerterm “file” bedoeld wordt.

Mijn eerste reactie was: wat schattig.

Mijn onderliggende gevoel was: waar bemoeit die man zich mee.

Mijn slotreactie is: beste beroepsfriezen en andere taalkneuzers. Ik heb het al eens eerder op dit weblog gemeld, maar zal het nog eens herhalen: goed taalgebruik wordt niet gestimuleerd door krampachtig voor alle nieuwe leenwoorden maar een zo Fries mogelijk alternatief te gebruiken. Goed taalgebruik volgt als vanzelf uit een goed en levend gebruik van de taal. Jullie moeten met z’n allen gewoon leukere en boeiender verhalen, artikelen en gedichten schrijven. Zodat het ook eens een plezier wordt om Fries te lezen. Dan is er misschien iets af te dwingen. Anders niet.

Kusje.

Anoniem zei

Doarmer verbaast zich over de kracht van de Friezen, want er zijn weinig volken, die in staat zijn een antivolk in het leven te roepen. Zoals in the lord of the rings tegenover de elfen een negatieve tegenpool , het volk van de orken gecreëerd wordt, zo ontstaat tegenover de Fries blijkbaar de Antifries. Vanuit psychologisch standpunt interessant. Doarmer heeft niets tegen de buurvolkeren, maar misschien komt dat, omdat hij ze niet zo “nijsgjirrich”vindt, hij denkt er in elk geval nooit zo over na en het komt zeker niet bij hem op een “negatieve identiteit”aan te nemen. Oh ja, Doarmer is wel tegen het eten van mensenvlees en zo.

Anoniem zei

Nog vergeten!
kusje

Anoniem zei

Nieuwe hype: alle zichzelf respecterende Angelsaksen in het Fries: sinds zaterdag ook de Beatles in het Fries. Kijk op:
http://www.volkskrant.nl/static/video/ombouw.html