donderdag, maart 08, 2007

De fakânsje De vakantie

Na jaren hard werken en zuinig zijn, is het dan eindelijk zover. Het boswachtersechtpaar gaat op vakantie en wel naar Antalya, tien dagen volledig verzorgd. Morgen vertrekken ze per vliegtuig samen met andere leden van de NCBB (Nederlandse Christelijke Boswachters Bond). Toen Doarmer hen vandaag sprak, zei zij: “ Ik ben zo blij, dat we er een keer uitkomen, je wilt wel eens iets anders dan alleen bomen,reeën en altijd die eekhoorns en dat groen. We hebben speciaal voor de reis andere kleren gekocht. Hendrik wilde eerst niet, maar ik heb gezegd ‘ Hendrik, ie goat in het poars ‘ en toen moest hij wel.” Hendrik zei niets, maar zijn gezicht sprak boekdelen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat wijs van u, oh begenadigd echtpaar, "Verandering van lucht" doet wonderen.
En ik kan dat weten....

Anoniem zei

dat ik via het internet moet vernemen dat mijn man met een andere vrouw op vakantie gaat heeft mij diep geraakt.

Anoniem zei

Geliefde zuster,

Het was te verwachten, dat de omgang met een doler zonder geweten niet zonder gevolgen kon blijven, temeer daar deze doler ook nog een Fries is. In het gedoemde heidenenparadijs in het noorden stoort men zich sinds de schandelijke moord op Bonifacius aan God nog gebod. Na de lepe koning Redbald, die zich op het laatste moment aan zijn doop onttrok uit angst niet bij zijn voorvaderen in de hemel te komen, is er geen grover zondaar in deze contreien geweest dan Doarmer, al moet ik hem nageven: hij houdt zich wel aan één gebod en wel de heiliging van de sabbat. Niemand heeft hem ooit op het verrichten van arbeid op de dag des Heeren kunnen betrappen, maar aangezien dit ook voor de andere dagen in de week geldt, getuigt dit nauwelijks van godsvrucht. Echtbreuk is voor dit soort lieden een zonde, die de moeite van het opbiechten nauwelijks waard is. Hoewel ik er altijd veel belangstelling voor heb, hoor ik er zelden over.
Ik raad u aan uw echtgenoot zelve tuchtig te toquineren.
Tot geestelijke bijstand in huwelijkszaken is ten allen tijde bereid, uw herder,
pater Pierre de Bree s.j.

Anoniem zei

Beste cb, toen doarmer uw bericht las, was hij werkelijk geschokt, dat had hij nooit verwacht in de wereld van de christelijke boswachters!

Anoniem zei

Eerwaarde pater, Doarmer geeft toe dat hij wel eens zondigt, maar daarna biecht hij altijd! Zijn ziel heeft dan ook nog steeds de kleur van een krentenbloesem in maart. En wat u over Bonifacius zegt, wie heeft er in feite voor gezorgd dat deze man heilig verklaard is? Als hij achter zijn bureau was gestorven, had hij geen kans gemaakt en weet u wel dat deze persoon ook berucht is geworden omdat hij overal eiken liet omkappen! Over natuurbehoud gesproken! En tenslotte ,koning Redbad. Wat deze vorst voor Fryslân heeft betekend, is met geen pen te beschrijven.

Anoniem zei

Het siert Doarmer, dat hij stuitend op zulk een heftige zonde, zo geschokt reageert. Waar kan men echter zedeloosheid eerder verwachten dan bij de afvalligen van de Heilige Moederkerk!

Het is niet mijn gewoonte het op te nemen voor broeders van een andere orde, maar in dit geval moet ik Doarmers ongenuanceerde aantijgingen aan het adres van de benedictijn weerspreken.
Zo vermeldt Doarmer niet, dat Bonifacius om te voorkomen dat na de maaltijd de broeders meteen de kuierlatten namen de regel ingesteld heeft, dat na het dankgebed er gezamenlijk een hoeveelheid bier gedronken wordt.
In het ketternest E. wordt deze regel helaas tot op de dag van vandaag met voeten getreden en zie de gevolgen. Dat deze regel bewust genegeerd wordt, blijkt uit de altijd aanwezige lege kratten achter de bar in het dormitorium.
Wie op een dergelijke manier de mensheid vooruit helpt, dient niet aangesproken te worden op een paar eikentakjes.
Nog even over de verstokte heiden Redbald: wij zijn het erover eens , dat wat hij gedaan heeft met geen pen te beschrijven valt, dit is ook nooit gedaan en dat moet vooral zo blijven!