dinsdag, maart 27, 2007

Frisselje Vlechten

Berkeley (1685-1753) ontkende het bestaan van materie. Men moet wel in het oog houden dat dit niet betekent dat hij het bestaan van kleuren, geuren, smaken, geluiden en gevoelswaarnemingen ontkende; wat hij ontkende was dat er, buiten deze waarnemingen die de externe wereld vormen, iets zichtbaars en onaantastbaars genaamd materie bestond. Hij ontkende dat er pijnen waren die niemand voelde, kleuren, die niemand zag, vormen die niemand aanraakte. Hij redeneerde dat het toevoegen van materie aan onze waarnemingen hetzelfde was als het toevoegen van een onvoorstelbare, overbodige wereld aan de wereld. Hij geloofde in de wereld van de verschijningen die door onze zintuigen in elkaar gevlochten werd, maar nam aan dat de materiële wereld een denkbeeldige verdubbeling was.

Borges

Ook in de kwantummechanica zegt men: “ Geen enkel elementair verschijnsel is een verschijnsel totdat het een waargenomen verschijnsel is”. Doarmer vindt dit een geweldige opvatting, want wat je waarneemt en hoe je waarneemt, daarop heb je invloed en daarmee bepaal je in zekere zin je leven of zoals Doarmer graag zegt je “dream”.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

En dêrom halde ik fan dy.

Anoniem zei

Leave Nynke, Doarmer smelt weg!

Anoniem zei

Onder invloed neem je anders waar,is dat 't?
Hallicinerend van bruggen springen.Niet 'ik droom'maar 'ík vlieg'.Of 'ik droom dat ik vlieg. Nee, verrek , 't is echt.'t is lente.

Anoniem zei

Beste Dolly, waarom onder invloed en waarom wil jij van bruggen springen en vliegen? Je kunt je altijd tot mij, als geestelijk raadsman van deze weblog , richten.