zaterdag, maart 31, 2007

Oandwaanlike skientme Ontroerende schoonheid

Mijn intrede in de Rooms Katholieke Kerk, waar ik het afgelopen half jaar eindelijk eens formeel mee bezig ben geweest, heeft nu een goede kans haar beslag te krijgen. ….. Ik ben de Katholieke Kerk dankbaar, dat zij de grote oerwaarheden zo zorgvuldig en met zulk een ontroerende schoonheid heeft verwoord & in steeds vernieuwde vertolkingen blijft ontwikkelen. Al vijf, zes jaar maak ik de facto deel uit van de katholieke geloofsgemeenschap en neem ik deel aan alle feesten; aldus is mijn intrede een formele bevestiging van een reeds bestaande toestand. Ik word reeds algemeen voor katholiek uitgekreten, dus kan ik het net zo goed worden ook……. Ik kan alle katholieke dogma’s van ganser harte omhelzen & onderschrijven, al heb ik mijn eigen, bovenhistoriese & boventijdelijke interpretatie. Ik geloof schijnbaar heel weinig, maar misschien wel heel veel: want wanneer ik in het Evangelie geloof, dan bedoel ik, dat er geen enkele plek in het Heelal, hoe ondeelbaar klein , en evenmin enig ogenblik, hoe ondeelbaar kort, in de tijd is, waarin niet de Maagd de verkondiging door Gabriël ontvangt, God geboren wordt, sterft, verrijst, ten hemel vaart & weer terugkeert.

Gerard Reve: Brieven aan Josine M.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

G. Reve neemt het katholieke geloof, geloof in het Evangelie, wel erg letterlijk, zo te vernemen in zijn brieven aan Josien.
Als geletterd man kon hij ook niet anders.

Anoniem zei

Beste Kor, nog iets uit dezelfde brieven:
Tenslotte hoorde ik een stem, die mij vroeg: "Wat zoek je eigenlijk?" (Ik denk dat het Gods stem was). Ik antwoordde:" Ik zoek het Mysterie, waarvan ik geloof, dat het de Liefde is." De stem vroeg: " En wat wil je doen, als je die vindt?" Ik antwoordde: "Er voor knielen."

Anoniem zei

En ik zie hem knielen daar in het kerkje in het Friese land voor het, waarvan hij gelooft, dat het liefde is.

Anoniem zei

Lieve Korrie, misschien moeten de Friezen hun spreuk:"Friezen knibbelje allinnich foar God" (= Friezen knielen alleen voor God)maar veranderen in "Friezen knibbelje allinnich foar de Leafde".De uitspraak komt van Gemme van Burmania, een edelman uit Ferwerd, die in 1555 weigerde voor Philips II te knielen .Gemme van Burmania leidde een Friese delegatie en hoewel ze hun vrijheid kwijt waren hadden de Friese edelen nog steeds hun trots.