maandag, maart 26, 2007

Skieppeskeare Schapen scheren

Gerlind R. op weg naar het werk

Interview met Gerlind R. , schapenscheerster :
Weblog: Schapenscheerster, een eerzaam beroep, hoe bent u eigenlijk hiertoe gekomen?
Gerlind:Tja, eigenlijk was ik het altijd al, maar ik wilde het niet toegeven. Je hebt dat soms in je leven, dat zinloze verzet. Ik heb van alles geprobeerd, en op het laatst was ik zo wanhopig, dat ik zelfs in het onderw. gewerkt heb.Ik had wel altijd een grote tondeuse bij mij en één keer werd de drang om te scheren zo groot, dat ik daarmee een complete klas onder handen heb genomen. Voor mij was dat het teken, dat ik mijn verzet moest opgeven en mijn hart moest volgen. Vandaar.
Weblog: Verdient het goed?
Gerlind :Redelijk, ik rij BMW en voor de boodschappen heb ik een Fiat.
Weblog:Heeft u een opleiding gevolgd?
Gerlind: Nee, schapenscheren is passie, je hebt het of je hebt het niet. Als kind al, als ik een schaap zag, dan moest ik het scheren. Op mijn dertiende had ik mijn eerste schaap te pakken. En eigenlijk ben je dan helemaal verloren.Ja, het is nu mijn leven, de rest vind ik onbelangrijk, ik zal ook nooit trouwen, want er zal nooit een man tussen mij en mijn schapen komen.
Weblog: Hartelijk dank voor dit openhartig gesprek, waardoor de webloglezer toch een beetje in de ziel van een schapenscheerster heeft kunnen kijken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Allez Gerlind,

gij schoone Deerne, wilt ge niet lid worden van onze club, de VGHS, en onze prachtige Vlaamse Schapen met uwe tedere Tondeuse rank en fier maken. Wij, hoeders van het Vlaamsche Schaap, hebben sinds de Middeleeuwen zorg gedragen voor schoon Laken, zunne.
En zo een schoone Jonkvrouwe als U, willen wij wel in het midden.
We hebben binnenkort een culturele avond, dan zingen een paar schoonheden een liedeken (over schapen ook he) en mooie gedichten, en verhalen. Misschien wilt gij dan voorbij komen, met Doarmer misschien?

Anoniem zei

Helaas Peerke, zoals uit het interview duidelijk is geworden, heeft Gerlind haar leven aan de schapen gewijd.

Anoniem zei

Ich bin der gute Hirte. Der gute Hirte läßt sein Leben für die Schafe.
Der Mietling aber, der nicht Hirte ist, dem die Schafe nicht gehören, sieht den Wolf kommen und verläßt die Schafe und flieht
und der Wolf stürzt sich auf die Schafe und zerstreut sie.

Anoniem zei

Joh 10:16
Ik haw ek noch oare skiep, dy't net yn dizze koai hearre. Dy moat ik der ek byhelje; se sille nei myn lûd hearre en dan sil it wurde: ien keppel mei ien hoeder.