dinsdag, juli 31, 2007

Beheinde nuverens Beperkte absurditeit

Het absurde verschaft mij op dit punt duidelijkheid: er is geen morgen. Voortaan is dit de reden waarom ik werkelijk vrij ben…….Het enige wat mij interesseert is of de mens kan leven zonder dat hij zich ergens op beroept. Alleen dat wil ik onderzoeken. Nu ik weet wat het leven in werkelijkheid inhoudt, kan ik het dan ook verdragen? ……. Als ik mijzelf ervan weet te overtuigen dat het leven volkomen absurd is, als ik voel dat het in evenwicht wordt gehouden door de voortdurende tegenstellingen tussen mijn bewuste revolte en de duisternis waarin die zich afspeelt, als ik inzie dat mijn vrijheid alleen zin heeft in het licht van mijn beperkte toekomst, dan moet ik stellen dat het er niet om gaat zo goed mogelijk te leven, maar zoveel mogelijk.

Albert Camus

Geen opmerkingen: