zondag, juli 01, 2007

Tsjinstridigens Tegenstrijdigheid

Zonder dat alleronbegrijpelijkste der wonderen zijn we echter voor onszelf onbegrijpelijk. De wortels van ons bestaan liggen verwikkeld in de plooien van de erfzonde, en wel zo dat de mens zonder dat wonder nog moeilijker te vatten is dan de onbegrijpelijkheid van dat wonder.

Blaise Pascal (1623-1662): Pensées (Gedachten).


Wat is dat voor redenering om te zeggen: de mens is onbegrijpelijk zonder dat onbegrijpelijke wonder?.... Wat zou meneer Pascal een man antwoorden die het volgende tegen hem zei:” Ik weet dat de erfzonde onderwerp is van mijn geloof en niet van mijn verstand. Zonder wonder begrijp ik uitstekend wat de mens is. Ik zie dat hij als andere dieren ter wereld komt…. De mens is helemaal niet het raadsel dat uzelf opgeeft om het voor de aardigheid op te lossen. De mens lijkt in de natuur op zijn plaats te zijn…. Hij is als alles wat we zien, een mengsel van goed en kwaad, van plezier en pijn. Hij is voorzien van hartstochten om te handelen, en van verstand om zijn daden te sturen. Als de mens volmaakt was, zou hij God zijn; die zogenaamde tegenstrijdigheden die u tegenspraken noemt, zijn noodzakelijke bestanddelen in de samenstelling van de mens, die is zoals hij moet zijn.”

Commentaar van Voltaire ( 1694 – 1778).

Geen opmerkingen: