maandag, augustus 20, 2007

Frijberne fûgels Vrijgeboren vogels

In seemok dy fljocht boppe’t wetter lâns de dyk
en ik tink en ik tink en ik tink.
O koe ik mar, koe ik mar fleane
koe ik mar fleane sa as dy lâns de dyk

Dat vind ik nog eens onaangename mensen, bij wie elke natuurlijke drang meteen een ziekte wordt, iets ontwrichtends of zelfs iets schandelijks, die ons hebben verleid tot de mening, dat de drang en de driften van de mens slecht zouden zijn; zij zijn de oorzaak van onze grote onrechtvaardigheid jegens onze natuur, jegens alle natuur! Er zijn genoeg mensen, die zich met gratie en zorgeloosheid aan hun driften mogen toevertrouwen: maar ze doen het niet, uit angst voor dat denkbeeldige “slechte wezen “ der natuur! Daardoor is het gekomen, dat er zo weinig voornaamheid onder de mensen te vinden is: kenmerk daarvan zal altijd zijn, geen vrees voor zich zelf te kennen, niets schandelijks van zich zelf te verwachten, zonder bezwaar te vliegen waarheen wij gedreven worden, wij vrijgeboren vogels! Waar wij ook komen, altijd zal er vrijheid en zonlicht om ons zijn.

Fr. Nietzsche

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is gebruikelijk voor de naamgeving van orkanen de alfabetische volgorde aan te houden. Thans richt Dean enorme verwoestingen aan.
Heeft iemand een suggestie met welke naam de ramp, die ons de volgende week zal treffen de geschiedenis in kan gaan?

Anoniem zei

Ik had ipv. Dean ook al een andere D. verwacht.

Anoniem zei

Profeet, Doarmer is het met u eens volgende week zal een ramp ons treffen en wij weten dat deze ramp met een E. begint en u hebt ons gewaarschuwd, maar u weet, het volk luistert niet naar zijn profeten en zal weer als lemmingen de ramp tegemoet snellen.

Anoniem zei

Waarde Dr.Oetker, wat vindt u van de volgende namen:
Atse,Bjintse, Coene, Dedmer, Easger, Feike, Gauke, Hidser, Ibele, Jorn, Kempe, Lieuwe, Murk, Nammele,Poppe, Reitse, Sjierk, Tsjerger, Uge, Wicher.

Anoniem zei

Onheilsprofeet, het feit dat u mij zult zien volgende week, doet uw angst voor de ramp volgende week toch verbleken?