woensdag, november 14, 2007

In krease feint Een mooie jongen

Vandaag liet de frisse blauwe herfsthemel weer eens de heerlijkheid der schepping zien en Doarmer was op bezoek bij een onderw. instelling. Als inspecteur der kazematten kom je nog eens ergens! Doarmer was niet de enige gast, er liep namelijk ook een heer uit het verre F. rond. Deze was blijkbaar niet op de hoogte van het taalgebruik in het milieu, want hij begroette iemand met de woorden “dag, mooie jongen”. Het onderw. volk wist niet welke kant het op moest kijken en de aangesprokene trok wit weg. De heer keek vragend om zich heen en daarom nam Doarmer , behulpzaam als hij is , hem even apart en probeerde de situatie uit te leggen.
“Kijk”, zei hij tegen de heer , “u weet dat het onderw.volk zonderling is, maar onderw. vrouwen zijn mogelijk nog vreemder. Ze zijn dol op mooie jongens, maar dan in die specifieke betekenis. Ik weet , het is ziekelijk, maar ze kunnen er niets aan doen. Een psycholoog, die het fenomeen heeft onderzocht, zegt, dat de oorzaak waarschijnlijk in hun werk ligt. Je kunt dit beroep niet jarenlang ongestraft uitoefenen .”
“Ja”, zei de heer uit het verre F., “er is veel ellende op deze wereld, waar wij geen weet van hebben, bedankt voor uw toelichting, ik bekijk ze nu toch met andere ogen. Bent u overigens verkeersregelaar?”
“ Ook”, antwoordde Doarmer, terwijl hij koffie uit een plastic bekertje dronk en de stralen van een tere herfstzon met zijn haren speelden, “ maar tegenwoordig houd ik mij meer bezig met het inspecteren der kazematten in het voormalig Zuiderzeegebied. Dat werk moet nu eenmaal ook gedaan worden en zo’n onderw. instelling pak ik even tussendoor, kazematten of onderw.instellingen, wat maakt het uit, het gaat om het afvinkformulier. Ik neem aan, dat u een landgoed bezit in het verre F.? “
“ Klopt , zei de heer, “ en ik zoek hier eigenlijk personeel voor eenvoudige werkzaamheden. Een goede vriend had mij daarvoor het onderw. aanbevolen, maar ik moet zeggen dat het me tegenvalt”.
“Och” zei Doarmer “ ze kunnen wel wat met een juiste aansturing, maar je moet inderdaad niet te veel verwachten.” En zo keuvelend werd het toch nog een gezellige dag daar in die onderw.instelling.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Allez,

amai zunne. Maar das straf, Peerke heeft zijn ganse leven in Maastricht toegewijd aan het doorzoeken van de kazematten. Er waren zelfs nog tunnelkes van den straffe romeinen bij (ge weet wel die mannekes van Juul Jesus of zoeget).
De blauwdrukken van de schoone tunnelkes zag Peerke pas na sluiting van de plaatselijke taveernes; den baas kwam dan met de schoone kaarten met alle gangen, ook die van de Broeders. In Peerkes stamcafe (den Bombardon) wist men precies dat er nen ingang was bij de buurman....jaja daar zijn veul schoone zaken gesmokkeld, nie woar zunne. Ja, toen was Peerke nog nen mooie jongen.
Ja, Maastricht en de kazematten...

Anoniem zei

Beste Peerke,u als bewoner van de zuiderzeebodem zult Doarmer ongetwijfeld wel eens tegenkomen als hij zijn functie uitoefent. Maastricht valt buiten zijn district, bovendien is inspectie daar niet meer zo belangrijk, aangezien een aanval door de Belgen, gezien hun interne strubbelingen, op korte termijn niet te verwachten is.