zondag, november 11, 2007

It wurk fan'e geast Het werk van de geest

Stel bij voorbeeld dat ik mij in mijn kamer bevind. Ik besta en mijn kamer bestaat; maar bestaat “in”? Toch heeft het woord “in” duidelijk een betekenis ; het duidt de betrekking aan tussen mij en mijn kamer. De betrekking “in” is iets waarover we kunnen nadenken en dat we kunnen begrijpen, want als we haar niet konden begrijpen zouden we ook de zin “Ik ben in mijn kamer” niet begrijpen. Nu hebben vele filosofen in navolging van Kant betoogd dat betrekkingen het werk van de geest zijn; dat de dingen als zodanig geen betrekkingen hebben, maar dat de geest ze in het denkproces bij elkaar brengt, en zo de betrekkingen levert die wij aan de dingen toeschrijven.

Bertrand Russell

Russell is het overigens niet met Kant eens.

Geen opmerkingen: