donderdag, januari 03, 2008

Ferskuorrend Huiveringwekkend

Mijn “Zarathustra” is af en telt drie aktes: de eerste heb je, de beide andere hoop ik je over 4-6 weken te kunnen zenden. Het is een soort afgrond van de toekomst, iets huiveringwekkends, vooral door de overmaat aan geluk. Alles wat erin staat komt van mijzelf: het is zonder voorbeeld, vergelijking, voorgangers. Wie ooit hierin leefde komt met een ander gezicht weer in de wereld terug.

Nietzsche(1884) in een brief aan Erwin Rohde

Intussen, mijn oprecht hooggeachte vriendin, zullen de beide laatste delen van mijn Zarathustra u wel in handen zijn gekomen: ik gaf tenminste mijn uitgever reeds een tijdje terug daartoe opdracht.……..Wie weet hoeveel generaties voorbij moeten gaan om enkele mensen voort te brengen die in staat zijn geheel en al aan te voelen wat ik gedaan heb! En zelfs dan nog boezemt de gedachte mij angst in welke daartoe niet gerechtigde en totaal ongeschikte personen zich eens op mijn autoriteit zullen gaan beroepen. Maar dat is de kwelling van elke grote leraar der mensheid; hij beseft dat hij onder bepaalde omstandigheden of per ongeluk de mensheid evenzeer noodlottig kan worden als tot zegen strekken. Wel, ikzelf zal al het mogelijke doen om tenminste geen aanleiding te geven tot al te grove misverstanden.

Nietzsche (1884) in een brief aan Malwida von Meysenbug

2 opmerkingen:

Anoniem zei

'Malwida von Meysenbug'klinkt zo als MECHTHILD VON MAGDEBURG ODER DAS FLIESSENDE LICHT DER GOTTHEIT .......
Vertel eens Doarmer was deze 'Malwida' het 'fliessende Licht seiner Gottheit' of bestond ze uit vlees en bloed voor deze 'grote leraar der mensheid'?

Anoniem zei

Malwida was een vrouw van vlees en bloed, hoewel zij zich fanatiek inzette voor de vrouwenemancipatie.