woensdag, januari 23, 2008

Tsjinje Dienen

Wij zeggen dus dat de tijd geschapen is, terwijl er ook gezegd wordt dat hij er altijd geweest is, hetgeen dan betekent dat de tijd er de hele tijd is geweest. Als de engelen er altijd geweest zijn, volgt daar dus al evenmin uit, dat ze niet zouden zijn geschapen…… Ook al zijn daarom de engelen er altijd geweest, ze zijn toch geschapen en dat ze er altijd zijn geweest, maakt hen nog niet mede-eeuwig met de Schepper. Deze is er namelijk altijd geweest in de onveranderlijke eeuwigheid, terwijl de engelen geschapen zijn…. Als ik echter dit antwoord geef aan degenen die vragen hoe Hij altijd de Schepper en altijd de Heer is geweest, wanneer er niet een altijd een Hem dienend schepsel is geweest, of hoe iets dat er altijd geweest is, geschapen is en niet veeleer mede-eeuwig is met de Schepper, dan zal, vrees ik, hun oordeel eerder luiden dat ik beweer wat ik niet weet dan dat ik leer wat ik weet.

Augustinus

Nog eens dit interessante probleem.Augustinus is van mening, dat er altijd schepsels geweest zijn, want anders was er een tijd, dat de Heer alleen was. En nu is het godsbegrip van Augustinus fascinerend , want eigenlijk zegt hij, dat God een relatief begrip is, zonder schepping is het gewoon een wezen, hoe machtig dan ook. Aan de andere kant echter, mag er niet iets zijn, dat met Hem mede-eeuwig is, want Hij heeft alles geschapen. Augustinus geeft toe, dat hij in feite dit probleem niet kan oplossen, zijn menselijke verstand schiet tekort, maar hij ziet het en bespreekt het .

1 opmerking:

Anoniem zei

Auch hier, wie beim Kampfe der Olympier gegen die Giganten, sind die Götter auf die Hilfe des Menschen angwiesen, während die Erde sie entbehren kann.

Ernst Jünger