zaterdag, februari 23, 2008

Trijelûd Drieklank

Mit Donnern und himmlischen Feuerwerken muß man zu schlaffen und schlafenden Sinnen reden.
Aber der Schönheit Stimme redet leise: sie schleicht sich nur in die aufgewecktesten Seelen.
Leise erbebte und lachte mir heut mein Schild; das ist der Schönheit heiliges Lachen und Beben.
Űber euch, ihr Tugendhaften, lachte heut meine Schönheit. Und also kam ihre Stimme zu mir: Sie wollen noch- bezahlt sein!“
Ihr wollt noch bezahlt sein, ihr Tugendhaften! Wollt Lohn für Tugend und Himmel für Erden und Ewiges für euer Heute haben?
Und nun zürnt ihr mir, daß ich lehre, es gibt keinen Lohn- und Zahlmeister? Und wahrlich , ich lehre nicht einmal, daß Tugend ihr eigener Lohn ist.

Met donder en hemels vuurwerk moet men spreken tot slappe en slapende zinnen.
Doch de stem der schoonheid spreekt zacht: Zij sluipt slechts binnen in de wakkerste zielen.
Zacht trilde en lachte heden mijn schild: der schoonheid heilig lachen en trillen.
Om u, o deugdzamen, lachte heden mijn schoonheid. En zo sprak haar stem mij toe: “ Zij willen nog – betaald zijn!”
Gij wilt nog betaald zijn, gij deugdzamen! Gij wilt hebben loon voor deugd en hemel voor aarde en het eeuwige voor uw heden?
En thans wordt gij toornig op mij, omdat ik leer, dat er geen loon- en betaalmeester bestaat? En ik leer zowaar niet eens, dat deugd loon vindt in zichzelf.

Mei tongerslach en himelsk fjoerwurk moat men tsjin sloppe en sliepende sinnnen prate.
Mar skientme’stimme praat sêft; hja slûpt inkeld yn’e allerskerpste sielen.
Sêft beve en lake hjoed myn skyld; dat is skientmes hillich laitsjen en beevjen.
Om jim, minsken fan deugd, lake hjoed myn skientme. En dit lústere har stimme my yn:” Hja wolle noch- betelle wurde!”
Jim wolle noch betelle wurde, jim deugdminsken! Wolle jim lean foar deugd, en himel foar ierde en it ivige foar jim hjoed ha?
En no binne jim lilk op my , omdat ik lear, der is gjin boekhâlder dy’t jim deltelt? En wier, ik lear sels net dat deugd syn eigen beleanning is.

Friedrich Nietzsche

Geen opmerkingen: