vrijdag, april 18, 2008

De wale De sluier

In alles wat wij zien, zien we enkel de weerschijn van onze eigen inwendige activiteit.

Johann Gottlieb Fichte (1762 – 1814)

Het gaat erom een waarheid te vinden, die waarheid is voor mij, waarvoor ik leven en sterven wil. Wat baat het mij wanneer ik een zogenaamde objectieve waarheid zou ontdekken, doordat ik mij door de systemen der filosofen heen werk?

Søren Kierkegaard (1813 -1855)

Wij geloven niet langer, dat waarheid nog waarheid blijft als men haar sluier afrukt; wij hebben te zeer geleefd om dit te geloven…. Men zou meer respect moeten opbrengen voor de schaamte, waarmee de natuur zich verstopt heeft achter raadselen en bonte onzekerheden. Is de waarheid wellicht een vrouw, die redenen heeft haar redenen verborgen te houden?

Nietzsche

Geen opmerkingen: