donderdag, april 24, 2008

Faaks Misschien

Philonous – Weet ik niet dat deze steen waarop ik sta echt is en dat de boom die ik voor me zie echt is?
Hylas – Weten? Nee, het is onmogelijk dat u of wie dan ook ter wereld dit zou weten. U weet alleen dat u zo’n bepaald denkbeeld in uw eigen geest hebt of dat de dingen zich zo aan uw geest voordoen. Maar wat heeft dat te maken met de echte boom of steen? Ik zeg u dat kleur, vorm en hardheid, die u waarneemt, niet tot het echte wezen van die dingen behoren of er ook maar enigszins op lijken………..
Philonous – Maar toch, Hylas , kan ik bijvoorbeeld goud zeer goed onderscheiden van ijzer. Hoe zou dit kunnen wanneer ik geen van beide werkelijk kende?
Hylas – Geloof me, Philonous, u kunt alleen onderscheid maken tussen uw eigen denkbeelden. Denkt u dat die gele kleur, dat gewicht en andere waarneembare kwaliteiten echt in het goud zitten? Zij bestaan alleen met betrekking tot de zintuigen en bezitten geen absoluut bestaan in de natuur. En als u beweert dat u de verschillende soorten echte dingen kunt onderscheiden aan de manier waarop ze zich aan uw geest voordoen, dan gedraagt u zich misschien net zo wijs als iemand die zou concluderen dat twee mensen tot een verschillende soort behoren, omdat hun kleren niet dezelfde kleur hebben.

Berkeley( 1685- 1753) : Derde dialoog

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vandaag hadden we een barbecue aan het meer. De lentezon stond net boven de horizon. Veel rose licht, zag ik, met witte vlagen alsof er iets geschreven stond in de lucht??. Ik pakte een mooie roze(misschien?) sedimentssteen op. M. ketste platte steentjes tot drie keer over het water. Ik zie de silhouetten van verschrikkelijk mooie bomen. Mijn geest laaft zich.
Ik hoef niets te weten, ik ben.

Anoniem zei

Zusje, uw laatste woorden zijn een mooie variatie op de uitspraak van Descartes (Ik denk, dus ik ben)