zaterdag, mei 03, 2008

Fan it hiem kneppelje Van het erf knuppelen

En als het Friesch, zoals u dat stelt , een keelziekte was, dan waren er toch, verhoudingsgewijs, in Friesland meer keel-, neus- en oorartsen dan elders? U moest u eigenlijk diep schamen.
Dus nogmaals : laat die godslasterlijke pennenlikker van uw blad het niet wagen zich hier te vertonen; ik stuur de jachthonden op hem af, of laat hem door mijn bedienden van het erf knuppelen.
Gelukkig heb ik mijn lier weer van de wilgen genomen, en ik ben nu een boek aan het schrijven waarin, God zij dank, weer geen normaal mens voorkomt.

God & de Kunst
(Kunst heeft niets met de politiek te maken)
Leve de maagd, Die Vierde Persoon Gods is!
Liever Sodom dan Exmorra!
Fryslân Boppe!
Leaver dea as Frysk!
Leve het kapitalisme

Uit een brief van Gerard Reve, geschreven in Greonterp in 1968

Vooral de uitroep “liever Sodom dan Exmorra” kan Doarmer heel goed begrijpen, aangezien hij wel eens in dat dorp geweest is.

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste doarmer,

Kunt u mij vertellen waar brief en gedicht zijn gepubliceerd?

Vriendelijke groet,

Piet Kornelis